1400/07/10-22:33
وزیر صمت:

واردات خودرو تا پایان سال اشتباه است/ مخالف قرعه کشی خودرو هستم

واردات خودرو تا پایان سال اشتباه است/ مخالف قرعه کشی خودرو هستم

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن مخالفت با واردات خودرو 'در شرایط فعلی' گفت: ابتدا بایستی شرایط تراز ارزی کشور بهبود یابد و سپس در راستای ایجاد رقابت و افزایش کیفیت در بازار خودرو اقدام کرد.

به گزارش اکوفارس، براساس آخرین اظهار نظرهای سیدرضا فاطمی امین در حاشیه جلسات اخیر، وی معتقد است واردات خودرو در شرایط عادی که تراز تجاری و تراز ارزی کشور متعادل باشد، مفید است و به نوعی فضای رقابتی ایجاد خواهد کرد؛ اما در حال حاضر و حداقل تا پایان سال جاری و تا زمانیکه در ترازهای تجاری به توازن برسیم، واردات خودرو اشتباه است؛ چراکه حجم زیادی از منابع ارزی را درگیر خواهد کرد و منجر به افزایش نرخ ارز می‌شود و در نهایت تورمی ایجاد خواهد کرد به ضرر کل جامعه است.

وزیر صمت ضمن تاکید براینکه براین اساس بصورت کلی، در شرایط عادی که صادرات غیرنفتی مناسبی داشته باشیم، واردات خودرو می‌تواند به رقابت‌پذیری و افزایش کیفیت کمک کند اما تا آن زمان به این شرایط برسیم، به هرحال چالش ارزی وجود خواهد داشت، از آغاز برنامه ویژه برای صادرات خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که به توازن ارزی برسیم؛ لذا پس از آن واردات خودرو می‌تواند صورت پذیرد.

وی در جلسه امروز با صادرکنندگان نیز اعلام کرد که خبر خوشی برای صادرکنندگان ( و برنامه‌ای ویژه برای صادرات) خواهد داشت و وعده کرد: در شش ماهه دوم امسال بایستی پنج میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل صادرات داشته باشیم. از نگاه مجموعه وزارت صمت فقط هدف گذاری عددی اولویت گذاری محسوب نمی‌شود و مابقی شاخص‌ها مانند تنوع کالایی نیز در کنار تنوع مقاصد صادراتی و صادرات به کشورهای اولویت دار باید مد نظر قرار گیرد.

وی در حاشیه نشست هم اندیشی رؤسای اتاق‌های بازرگانی و جمعی از صادرکنندگان نیز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها، با بیان اینکه اگر واردات خودرو قانونی شود مکلف به اجرا هستیم، اظهار کرده بود: چنانچه واردات خودرو تبدیل به قانون شود، ما نیز ملزم و مکلف به اجرای آن خواهیم بود؛ اما به اعتقاد بنده و از منظر وزارت صمت، نباید تصمیمی گرفت که یک بخشی در ظاهر بهبود یابد اما بسیاری از بخش‌های دیگر دچار زیان شوند. با توجه به اینکه واردات و صادرات جریان حیات اقتصادی هر کشوری است، صادرات و واردات در کنار هم بایستی هوشمندانه صورت گیرد.

وزیر صمت درباره ثبت نام خودرو و قرعه کشی آن توسط خودرو ساز‌ها نیز گفت: من با قرعه کشی مخالف هستم. درباره برنامه مصوب در این زمینه در دو هفته آینده صحبت خواهم کرد.

او همچنین درباره صادرات مواد پتروشیمی گفت: نباید موادی صادر کنیم که اشتغال کمی در کشور دارند. متاسفانه ۱۴ میلیارد دلار مواد پتروشیمی صادر می‌کنیم که تقریبا خام هستند و ۱۰ میلیارد نیز دلار فولاد و فلزات صادر می‌کنیم که آن‌ها هم خام‌ هستند. هر چند مبالغ قابل توجهی برای صادرات این محصولات وجود دارد، اما این موضوع اصلا رضایت بخش نیست و باید ترکیب صادرات و واردات را در ۴ سال آینده مورد بررسی قرار دهیم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط