1400/08/09-20:02
وزیر صمت:

در سال آینده تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو می رسد

در سال آینده تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو می رسد

وزیر صمت به بیان توضیحاتی درباره جزئیات جلسه امروز با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پرداخت.

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه تراز تجاری کشور و دغدغه‌های نمایندگان مجلس درباره واردات به خصوص واردات کالا‌های لوکس بحث و بررسی داشتیم. بر اساس مصوبات قبلی ورود ۲ هزار و ۵۰۰ کالای لوکس به کشور ممنوع است، ولی هنوز رویه‌های تجاری غیرمعمول واردات را داریم و برای این مسئله پیگیری بیشتری خواهیم کرد.

وزیر صمت ادامه داد: بخش دیگر صحبت‌ها درباره قاچاق کالا‌ها بود که در وزارت صمت سامانه جامع تجارت را تشکیل داده ایم که تا پایان سال تکمیل خواهد شد و ابزار‌های خیلی خوبی را برای کنترل قاچاق در اختیار ما خواهد گذاشت.

وی افزود: بیشتر نگرانی مجلسی‌ها و ما این است که واردات مدیریت شود و در شرایطی که با کسری تراز تجاری مواجه هستیم کالای لوکس وارد نشود.

فاطمی امین افزود: خوشبختانه آمار صادرات امسال خوب است و در ۶ ماهه دوم سال ۵ میلیارد دلار بیش از سال قبل واردات خواهد شد. با وجود اینکه وضعیت صادرات در حال بهبود است باز هم باید مدیریت کنیم که منابع ارزی هدر نرود.

وی در پایان تاکید کرد: بهبود مدیریت واردات اصل است و باید مراقب باشیم منابع ارزی کشور صرف واردات کالا‌های لوکس نشود.

فاطمی امین با اشاره به بازار تولید خودرو در کشور ادامه داد: در سال آینده تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو می رسد که این هدف گذاری را پیش تر اعلام کرده بودیم.

وی افزود: تا سال ۱۴۰۴ این تولید باید به ۳ میلیون دستگاه برسد. موضوع تولید خودرو را از همان روزهای ابتدایی دولت به دلیل اهمیت آن دنبال کردیم تا کیفیت، قیمت و تحویل به موقع رخ دهد، چراکه این ویژگی ها علاوه بر موضوع ایجاد اشتغال برای مردم مهم است و صنعت خودرو در حال حاضر دچار مشکلات حادی است که اگر رها شود، عوارض ناگواری خواهد داشت.

فاطمی امین اظهار کرد: ۹ پروژه برای رسیدگی به حوزه خودرو تعریف کردیم که در حال اجراست. یکی از آنها اصلاح ساختار تعاملات بین قطعه‌ساز و خودروساز است که در این زمینه بسیار ضعف داریم. برخی مواقع به خودروساز و برخی مواقع به قطعه‌ساز ظلم می شود. در این مورد بیش از آنکه مشکل به افراد برگردد به نوع روابط و سازوکار بین آنها مربوط است.

وزیر صمت گفت: اصلاح ساختار مالی ایران خودرو و سایپا دیگر پروژه ماست. چرا ایران خودرو باید یک شرکت ساختمانی داشته باشد و این خودروساز چه ارتباطی با حوزه ساختمان دارد؟ از سوی دیگر، این خودروسازان دارایی‌هایی دارند که لزومی به حفظ و نگهداری از آنها نیست.

وی تصریح کرد: امسال افزایش تولید خودرو را خواهید دید. من از این دو خودروساز برای کنترل بازار برنامه هفتگی می گیرم. البته علت نام بردن پیاپی من از ایران خودرو و سایپا به دلیل سهم ۹۰ درصدی این دو خودروساز در بازار خودرو است. این در حالی است که بیش از ۱۰ تا ۱۵ خودروساز داریم و کم و بیش تولیداتی دارند.

فاطمی امین یادآور شد: از دو هفته آینده موج جدید افزایش تولید خودرو را خواهید دید. خوشبختانه در حدود دو ماه اخیر زیرساخت‌های این موضوع را فراهم کردیم و مقررات لازم آماده شده است. همچنین همکارانم هماهنگی زیادی را با خودروسازان داشته اند. به نظر می‌رسد برنامه طراحی شده ما تاکنون به خوبی پیش رفته است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط