1400/08/18-14:12
وزیر راه و شهرسازی:

اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن پلکانی خواهد بود/ مجردها ثبت نام کنند

 اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن پلکانی خواهد بود/ مجردها ثبت نام کنند

قاسمی گفت: در تهران ۴۵۰ میلیون تومان وام با بازپرداخت بیست‌ساله برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده و مصوبه آن را با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی هستیم تا اقساط آن باید به صورت پلکانی پرداخت شود.

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سیزدهمین همایش و نمایشگاه قیر آسفالت و ماشین‌آلات گفت: ایجاد بانک زمین را برای طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار خود قرار داده ایم و درهمین‌ رابطه ۹۰۰ زمین نیزبرای این طرح شناسایی و در سامانه ثبت شده است.امیدواریم تا یک ماه آینده کل بانک زمین تکمیل شود.

او ادامه داد: برای تمامی چهار میلیون واحد مسکونی زمین تامین کرده‌ایم و تا به امروز بیش‌ از ۹۵۰ هزار نفر در سامانه "ثمن" در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.

 وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تمامی شهرها ثبت‌نام آغاز شده‌است، گفت:  اجرای این طرح در قالب ساخت مسکن متقاضی محور است و در هر شهری که همه افراد و متقاضی وجود داشته باشد برای آن‌ها زمین تامین خواهیم کرد.

آغاز ساخت ۱۶۰ هزار مسکن ملی از سال گذشته

 وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ساخت مسکن ملی هم سال گذشته آغاز شده و بیش‌ از ۱۶۰هزار مسکن مهر شروع شده‌است.

او گفت: در خصوص نهضت ملی مسکن با توجه به آنکه ساخت مسکن در ابتدای بیش‌ از یک‌سال و نیم طول می‌کشد برای رسیدن به هدف گذاری که چهار میلیون واحد است امسال ساخت این واحد را شروع کرده‌ایم.

قاسمی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص میزان تسهیلاتی که برای هر واحد در شهرهای مختلف، گفت: در  تهران ۴۵۰  میلیون تومان وام با بازپرداخت بیست‌ساله در نظر گرفته شده و مصوبه آن را با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی هستیم که اقساط آن باید به‌ صورت پلکانی پرداخت شود.

او گفت: در خصوص نهضت ملی مسکن با توجه به آنکه ساخت مسکن در ابتدای بیش‌ از یک‌سال و نیم طول می‌کشد برای رسیدن به هدف گذاری که چهار میلیون واحد است امسال ساخت این واحدها را شروع کرده‌ایم.

قاسمی با بیان این‌که درحال‌حاضر به استان‌ها اعلام کرده‌ایم تا زمینه ساخت دو میلیون واحد اولیه مسکن را پیش‌بینی کنند، گفت: در بسیاری از شهرها اراضی  تعیین و تکمیل شده‌ است.

 قاسمی با بیان اینکه تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی هفته گذشته در شورای پول و اعتبار تصویب‌ و به تمامی بانک‌ها ابلاغ‌شده است، گفت: در صورتی‌ که بانک‌ها این تسهیلات را به سازندگان پرداخت نکنند شامل جریمه ۲۰ درصدی خواهند شد.

او با بیان این‌که متاسفانه کیفیت تعدادی از پروژه های مسکنی کاهش یافته است، گفت: در حال‌ حاضر  عملیات اجرایی ۱۵  هزار واحد  آغاز شده و در روستاها هم با کد ملی افراد واجد شرایط، که عمدتاً تحت پوشش نهادها و کمیته‌های امداد و بهزیستی هستند  با همکاری بنیاد مسکن ساخت به جریان افتاده است.

  وزیر راه و شهرسازی در ادامه همچنین درباره ثبت‌نام مسکن مجردها، گفت: براساس قانون خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال که سرپرست خانوار هستند امکان ثبت‌نام درنهضت ملی مسکن را دارند. مصوبه ساخت مسکن برای مجردها دوشنبه هفته آینده در شورای عالی مسکن مطرح می شود اما مجردها هم می‌تواند ثبت‌نام کند.

قاسمی بیان کرد:  مجردها ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را از امروز می توانند انجام دهند اما باید در زمان تحویل واحد ازدواج‌کرده باشند.

همکاری وزارت نفت در تخصیص قیر رایگان به دستگاه ها حیاتی است

او  گفت: لایحه قیر رایگان در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و  باید وزارت نفت در این خصوص همکاری کند. 

 قاسمی درباره ساخت مسکن هم گفت:سازندگان مسکن های حمایتی باید از مصالح استاندارد استفاده کنند، همچنین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی نظارت خود را افزایش خواهند داد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: واحدهای مسکن مهر بی‌کیفیت ساخته شد  چرا که  بخشی از  این مسکن ها توسط تعاونی‌ها بدون نظارت به نتیجه رسید. با توجه به آن تجربه سعی خواهیم کرد در طرح نهضت ملی  مسکن از تجربه مسکن مهر استفاده کنیم.

قاسمی تاکید کرد: حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکن ملی نیمه کاره باقی مانده است که در صدد ساخت و اتمام آن نیز هستیم. برای تسهیلات و بازسازی آن‌ها باید اقدامات مناسبی صورت گیرد و این بخش هم نیازمند تحول جدی است.

او با بیان این‌که در بخش حمل‌ونقل کشور شرکت‌های متخصص بسیار زیادی وجود دارد که باید وزارت راه و شهرسازی از آن‌ها حمایت کند، گفت: ما باید با حمایت از این شرکت‌ها به دانش‌های نوین  آن‌ها دست پیدا کنیم.

قاسمی با بیان این‌ که باید روش‌های جدید و نوینی در این حوزه به کار بگیریم، گفت: این امکان وجود دارد و باید این پروژه‌ها را تبدیل به پروژه‌هایی با کیفیت بسیار خوبی کنیم.

او با بیان این‌که ما درحال‌حاضر شاهد آن هستیم که بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر با وجود آنکه تنها چند سال از عمر ساخت آن‌ها گذشته اما نیاز به بازسازی هستند و این بازسازی تنها مربوط به بحث‌های روبنایی نیست بلکه باید از لحاظ زیر بنایی بازسازی شوند و این موضوع به دلیل آن است که نظارت در این بخش توسط مهندسان بسیار ضعیف بوده‌است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید با همکاری سازمان نظام مهندسی کشور بحث ساختار نظارتی را اصلاح کنیم.

او با بیان این‌که ۳۶۰ هزار کامیون در جاده‌های کشور تردد می‌کنند که بسیاری از آن‌ها فرسوده هستند و همین باعث اتلاف انرژی و سوخت می‌شود، گفت: کامیون‌هایی که از تهران به بندرعباس می‌روند حدود ده روز زمان نیاز دارند تا برگردند و هر کدام از آن‌ها بنزین پنج هزار تومانی مصرف می‌کنند که صرفه اقتصادی ندارد بنابراین ما در حوزه حمل‌ونقل نیاز به تغییر اساسی هستیم.

این مقام مسئول گفت: ما باید طرح‌های بزرگی در این حوزه باید در دستور کار خود قرار دهیم و همین تغییر و تحول‌ها و طرح‌های بزرگ نیازمند بودجه عمرانی است.

قاسمی با بیان اینکه باید بتوانیم خارج از اعداد و ارقام بودجه تحولی در نوسازی ناوگان داشته باشیم، گفت: در بودجه 1401 پیش بینی کردیم بدون لطمه به بودجه امسال بتوانیم طرح‌های بزرگ عمرانی به اجرا برسانیم.

او با بیان این‌ که در حوزه حمل‌ونقل و مسکن باید اقداماتی صورت بگیرد، گفت: در کشور این توانمندی وجود دارد که حتما روش‌ها را تغییر دهیم و در حوزه مسکن هم به دلیل آنکه نتوانسته ایم از این فرصت ها استفاده کنیم دارای رتبه پایین هستیم اما کشورهای دیگر در حوزه توانمندی و استفاده از پروژه های نوین به رتبه اول دست پیدا کرده اند و این بالا بودن کیفیت به دلیل آن است که از مصالح ساختمانی نوین استفاده کرده ا ند که باعث کاهش هدر رفت انرژی شده است.

۶ هزار میلیارد تومان پروژه آزادراهی و بزرگراهی در دست کار است

او گفت: امسال بیش از ۶ هزار میلیارد تومان پروژه آزادراهی و بزرگراهی در دست کار است و می‌توانیم بسیاری از پروژه‌های زیرساختی و زیربنایی را با روش‌های جدید تامین مالی به اجرا برسانیم.

قاسمی با بیان این‌که قیمت قیر به‌طور متداول در چند ماه گذشته افزایش‌یافته است، افزود: در شرایط سرما که امکان ادامه کار نیست و باید در مجلس مذاکراتی صورت گیرد و قانون در این زمینه اصلاح شود.

او درباره افزایش قیمت قیر در ماه‌های گذشته تاکید کرد: در شرایط بسیار سخت با افزایش قیمت قیر مواجه هستیم که البته برای پایین آوردن قیمت مذاکراتی را در مجلس داشته‌ایم. امکانات نفتی در کشور بسیار زیاد است و نباید قیمت قیر تا این حد افزایش پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بکارگیری روش‌های جدید تامین مالی و ساخت مسکن، گفت: در حوزه مسکن هم از تمام فعالان این حوزه وشرکت‌های دانش بنیان برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی وعده داده شده التماس دعا داریم.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط