1400/08/20-13:57

درآمدزایی ۵۱ میلیارد دلاری با اصلاح سبد مصرف انرژی در کشور

 درآمدزایی ۵۱ میلیارد دلاری با اصلاح سبد مصرف انرژی در کشور

رئیس انجمن مهندسی گاز کشور گفت: با اصلاح سبد الگوی مصرف انرژی، می‌توانیم حداقل ۵۱ میلیارد دلار در سال، درآمدزایی کنیم.

به گزارش اکوفارس، منصور دفتریان رئیس انجمن مهندسی گاز کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، بیان کرد: هر واحد مسکونی در ایران، حدود ۷ متر مکعب گاز در روز مصرف می‌کند، اما در ژاپن که زمستان بسیار سردتری نسبت به کشور ما دارد و تابستان آن نیز به سرمایش بیشتری نسبت به ایران نیاز دارد، این رقم معادل ۱.۹ متر مکعب است.

او افزود: دستیابی به این رقم برای ایران نیز قابل تصور است؛ یعنی اگر از شیوه‌های بهینه سازی آن کشور استفاده کنیم و به تبلیغ فرهنگ آن‌ها در حوزه مصرف میان مردم بپردازیم، دستیابی به این ارقام شدنی است.

دفتریان با تاکید بر این که این میزان بدمصرفی فقط مربوط به واحد‌های مسکونی نیست و در صنایع وضعیت مصرفی بسیار بدتری را شاهد هستیم، گفت: با اصلاح سبد الگوی مصرف انرژی، می‌توانیم حداقل ۵۱ میلیارد دلار در سال، درآمدزایی کنیم.

او در ادامه با بیان این که دنیا در حال حرکت در راستای خوب مصرف کردن انرژی است، اظهار کرد: مبلغی حدود ۶ هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت. او با استفاده از این مبلغ، طرحی را پیاده کرده تا موتورخانه‌های مردم را بدون این که خودشان هزینه‌ای کنند، اصلاح کند.

رئیس انجمن مهندسی گاز کشور افزود: هدف او این بوده که با اصلاح موتورخانه‌ها، ۱۰ درصد یعنی سالیانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب، در میزان مصرف گاز موتورخانه‌ها صرفه جویی شود. خبر دیگری هم این عدد را ۲۰ درصد عنوان کرده بود، اما باید توجه شود که نه ۱۰ درصد و نه ۲۰ درصد، هیچ یک پاسخگوی مشکل کمبود گاز کشور نیست.

او با تاکید بر این که طرح اصلاح موتورخانه‌ها نیز اثرگذار است، اما طرح‌های بهتری هم وجود دارد، توضیح داد: بررسی‌های انجمن مهندسی گاز نشان می‌دهد که استفاده از پکیج شوفاژ دیواری، عایق کاری لوله‌ها، استفاده از پنجره‌های دوجداره و درزگیری در و پنجره‌ها، موثرتر از اصلاح موتورخانه‌هاست؛ به طوری که می‌توان با این روش‌ها، مصرف گاز در خانه‌ها را بیشتر از ۴۰۰ درصد کاهش داد که فاصله قابل توجهی با ارقام ۱۰ یا ۲۰ درصد دارد.

دفتریان ادامه داد: انجام چنین کاری برای تمام منازل کشور، کمتر از یک سال زمان می‌برد؛ به شرط آن که یک متولی در حوزه انرژی ایجاد و از ظرفیت بخش خصوصی به درستی استفاده شود؛ ضمن آن که اشتغالزایی فراوانی را نیز به همراه خواهد داشت.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط