1400/12/11-14:16

آخرین وضعیت 33 دستگاه برای صدور مجوز + جدول

 آخرین وضعیت 33 دستگاه برای صدور مجوز + جدول

جزئیات وضعیت 33 دستگاه صادر کننده مجوز کسب و کار نشان می‌دهد که همچنان برخی دستگاه‌ها از جمله شهرداری تهران و کانون وکلای قوه قضاییه، مجوزهای خود را به هیات مقررات زدایی ارسال نکرده‌اند.

به گزارش اکوفارس، هیات وزیران سال گذشته مصوب کرد به منظور یکپارچگی و انسجام نظام صدور مجوز در کشور، مراجع صدور مجوز مکلفند در 6 ماه ترتیبی فراهم کنند که همه مجوزهایی که پس از ابلاغ این تصویب‌نامه صادر، تمدید یا اصلاح می‌شوند، بر‌روی درگاه ملی مجوزهای کشور، ثبت و شناسه یکتای مجوز دریافت کنند، هر مجوزی که بعد از زمان راه‌اندازی این درگاه صادر شده و فاقد شناسه یکتای مجوز باشد، معتبر نیست.

براین اساس مراجع صدور مجوز مکلفند با اتصال الکترونیکی سامانه های صدور مجوز خود به درگاه فوق و ارایه داده‌های خواسته شده، این شناسه را دریافت و بر روی مجوزهای صادره ثبت کنند.

طبق این مصوبات 18 اسفند ماه آخرین مهلت دستگاه‌ها برای صدور مجوزهای کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوزها است. در حقیقت همه درخواست‌ها در این درگاه ثبت و وزارت اقتصاد آن را به همه دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌کند تا در مهلت مقرر درخواست‌ها را تعیین تکلیف کنند در غیر این صورت مجوز به صورت خودکار تایید خواهد شد.

* اهم تکلیف قانونی دستگاه ها درباره مجوزهای کسب‌وکار

براساس قانون مصوب بهمن سال 99 و مصوبه 3 آبان ماه همان سال چند تکلیف بر عهده دستگاه‌ها نهاده شده است:

1- شفاف و سهل کردن شرایط، مدارک، زمان، مرجع اصلی و هزینه صدور مجوزهای کسب و کار ( اخذ شرط و مدرک و هزینه اضافه یا صادرنکردن مجوز طی مدت تعین شده، جرم است)

2- حتی المقدور ثبت محور کردن شروع کسب وکار (ثبت و دریافت آنی مجوز( و اعمال نظارت پسینی

3- گرفتن استعلام متقاضیان به عهده دستگاه اصلی صادرکننده مجوز است.

4- مراجع قانونی استعلام حریمها و زیرساخت‌ها مکلفند با تهیه لایه‌های اطلاعات مکانی عارضه‌های خود را تهیه و این استعلامات را الکترونیک و هوشمند پاسخ دهند. (مصوبه 3آبان99 هیات دولت)

5- تشکیل درگاه ملی مجوزها و اتصال آن به درگاه های تخصصی صدور مجوزها.

6- هر مجوز باید حاوی یک شناسه یکتا باشد

7- الکترونیک و غیرحضوری شدن فرایند صدور مجوزهای کسب وکار (تا 18 اسفند1400)

 

 

با مشخص شدن این تکالیف یکی از سوالات مهم این است آیا همه دستگاه‌ها آمادگی لازم برای حضور در درگاه ملی مجوزها را دارند؟ تاکنون چه میزان از مجوزهای خود را ثبت و صدور آن در این درگاه امکان پذیر است؟

براساس آخرین آماری که از وزارت اقتصاد بدست آمده وضعیت دستگاه‌ها تا ظهر روز سه‌شنبه (روز گذشته) مشخص شده است که تا چه میزان تکالیف خود را نهایی کرده‌اند.

طبق جدول ذیل 33 دستگاه‌ صادر کننده مجوز کسب و کار شناسایی شده است که هر کدام تعدادی از مجوزها را برای کسب و کار صادر می‌کنند.

در حال حاضر دو دسته مجوز صادر می‌شود:

1- اعلانی: یعنی آنکه ثبت محور بوده و متقاضیان پس از ثبت آن در سامانه مجوز را دریافت می‌کنند.

2- غیراعلانی یا ثبتی:‌ باید مدارک آن بارگذاری و در مهلت مقرر شده دستگاه درخواست را تایید یا رد کند.

* وزارت کار هیچ مجوز تایید شده ندارد

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به همراه بهزیستی 225 مجوز صادر می‌کنند که کل مجوزها غیراعلانی بوده و تاکنون 105 مورد از این مجوزها به وزارت کار ارسال شده اما به دلیل ابهامات و ایراداتی که داشته هنوز به تایید هیات مقررات زدایی نرسیده است.بنابراین هنوز هیچ مجوز این وزارتخانه و بهزیستی نهایی نشده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش مشاغل خانگی است و 161 مورد مجوز صادر می‌کند که 99 درصد آن اعلانی قلمداد می‌شود و تمام 161 مورد به وزارت اقتصاد ارسال شده و به غیر از 2 مورد مابقی نهایی شده است.

 

وزارت جهاد کشاورزی 117 نوع مجوز کسب  وکار صادر می‌کند که 18 درصد آن اعلانی است و مردم با ثبت آن می‌توانند مشغول فعالیت شوند. با این حال تنها 18 درصد مجوزهای خود را به هیات مقررات زدایی وزارت اقتصاد اعلام کرده اما به دلیل ابهامات هیچ یک از آنها به تایید نرسید.

وزارت بهداشت شامل سازمان غذا و دارو 112 نوع مجوز کسب و کار صادر می‌کند که یک درصد آنها اعلانی محسوب می‌شود و تاکنون 43 مورد از این مجوزها را اعلام کرد و تاکنون به تایید نرسیده است.

بانک مرکزی 69 مورد مجوز کسب وکاری دارد که همه آنها نیازمند بارگذاری مدارک برای تایید یا رد درخواست است.

وزارت اقتصاد صادر کننده 54 نوع مجوز محسوب می‌شود که همه آن غیر اعلانی هستند و همه مجوزهای ارسال شده به هیات مقررات زدایی و تسهیل فضای کسب و کار تایید شد.

وزارت صنعت در بخش مشاغل خانگی 64 نوع مجوز دارد که 88 درصد آن اعلانی محسوب می‌شود که از این تعداد 56 مورد تایید و 8 مورد نیز تایید نشده است.

ستاد وزارت صمت نیز 52 نوع مجوز دارد که 37 مورد آن اعلانی است و از این تعداد تنها 8 نوع مجوز ارسال شده اما به تایید نرسیده است.

* تایید مجوزهای وزارت گردشگری

وزارت گردشگری در بخش صنایع دستی که مشاغل خانگی در برمی‌گیرد 57 مورد مجوز کسب و کار صادر می‌کند که 100 درصد آنها اعلانی محسوب می‌شود و از همه آنها اعلام و توسط هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب وکار تایید شد.

به گزارش فارس، براساس آمار دقیق ارائه شده وزارت اقتصاد، بخش مشاغل خانگی وزارت گردشگری و صنایع دستی، وزارت ورزش و جوانان، جامعه مشاوران مالیاتی، ثبت اسناد و وزارت ارشاد توانسته‌اند عملکرد مطلوبی داشته باشند.

* دو دستگاه اطلاعات ندادند

شهرداری تهران 10 نوع مجوز و مرکز وکلای قوه قضاییه 3 نوع مجوز صادر می‌کنند که تاکنون حاضر نشده‌اند مجوزهای خود را به هیات مقررات زدایی و تسهیل فضای کسب و کار ارائه دهند.

بنابراین گزارش روز گذشته، خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته است مجوز‌های کسب و کار تا ۱۸ اسفند باید الکترونیک ‌شود‌‏، ‌چنانچه دستگاه‌هایی که در موعد مقرر (یک سال بعد از لازم الاجرا شدن قانون) که ۱۸ اسفند ماه امسال است مجوز‌های صادره کسب و کار را به صورت الکترونیک در درگاه ملی مجوز‌های کشور ارائه ندهند و یا شرط، مدرک و هزینه بیشتری از متقاضیان طلب کنند، مشمول مجازات تعیین شده در ماده ۶۰۰ قانون تعزیرات خواهند شد که در این ماده ۲ ماه تا یک سال حبس برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

* فارس

نظرات

captcha

اخبار مرتبط