1401/01/09-09:23

بی نیازی از واردات در سایه خودکفایی برنج

 بی نیازی از واردات در سایه خودکفایی برنج

بنابر اذعان وزیر جهاد کشاورزی سالانه یک میلیون تن کسری برنج مورد نیاز از طریق واردات تامین می شود.

به گزارش اکوفارس، علی رغم‌آنکه خودکفایی در تولید برنج یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است، اما برخی کارشناسان به دلیل بحران منابع آب درصدد محدودیت تولید در شمال کشور هستند.

آقای اکبری معاون امور آب و خاک پیش از آن گفته بود که با ایجاد زیرساخت های لازم همچون تجهیز و نوسازی، زهکشی‌های زیرزمینی و یکپارچه‌سازی اراضی می‌توان تولید را ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن افزایش داد.

بنابر اذعان وزیر جهاد کشاورزی سالانه یک میلیون تن کسری برنج مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود که با توجه به ظرفیت کشور در تولید و طرح افزایش تولید در شالیزارهای شمال به سهولت می توان این میزان را در داخل تامین کرد.

آمارها نشان می‌دهد که با توجه به محدودیت منابع آب و خشکیدگی رودخانه‌ها، سهم آب در اختیار بخش کشاورزی را باید به حدود ۴۰ میلیارد متر مکعب کاهش داد، چرا که از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب استفاده می‌کنیم.

با توجه به شرایط اقلیمی و بارندگی سال های قبل، امکان خودکفایی در تولید برنج امری دشوار به نظر می رسد و در صورت تحقق منابع آب و خاک کشور را نشانه می‌گیرد.

زه کشی یک راه برای افزایش تولید برنج

آقای احمد اشراقی نایب رئیس انجمن برنج گفت: زه کشی یک عامل برای افزایش تولید برنج محسوب می شود و این طور نیست که با اجرای این موضوع در شالیزارهای شمال بتوان به خودکفایی رسید.

به گفته او، عوامل متعددی در خودکفایی برنج همچون کشت ارقام پرمحصول و انتقال روش ها و دستورات فنی به کشاورزان در افزایش تولید تاثیر گذار هستند.

آقای اشراقی می گوید: با توجه به محدودیت کشت برنج در دیگر استان ها، امکان افزایش یک میلیون تنی تولید در استان های گیلان و مازندران و بی نیازی از واردات به سهولت امکان پذیر نیست.

بنابر آمار اعلامی انجمن تولیدکنندگان برنج سالانه ۲ میلیون و ۱۰۰ تا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج در داخل تولید می شود که با احتساب سرانه مصرف ۳۶ کیلو، ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود.

نایب رئیس انجمن برنج گفت: بنابر آمار‌ مجموع سطح زیر کشت برنج در ۲ استان گیلان و مازندران ۴۰۰ هزار هکتار است که برای تحقق افزایش تولید یک میلیون تنی برنج در هر هکتار ۲.۵ تن در هکتار عملکرد باید افزایش یابد که به سهولت با زه کشی این موضوع قابل دسترسی نیست.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد پیش از آن گفته بود که امکان خودکفایی برنج به سبب پتانسیل دوبار کشت در شمال با فراهم شدن زیرساخت های لازم همچون تجهیز و نوسازی، زه کشی های زیرزمینی و یکپارچه سازی اراضی وجود دارد.

خودکفایی برنج با ایجاد زیرساخت های لازم شدنی است

آقای محمد جواد خاکزاد مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: در محصولات کشاورزی قیمت گذاری دستوری راه چاره نیست و باید وزارت جهاد تولیدات کشاورزی را قیمت گذاری و با آن نرخ ها خریداری کند.

به گفته او، در ۲ سال گذشته تمامی عوامل تولید از جمله سموم، ماشین آلات و کودهای فسفاته و پتاسه افزایش ۲.۵ تا ۳ برابری قیمت داشتند که باید در قیمت گذاری این موارد دیده شود.

گرچه معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد ادعا می کند که با ایجاد زیرساخت لازم پتانسیل افزایش یک میلیون تنی تولید وجود دارد، اما کارشناسان بخش کشاورزی اذعان می کنند که اجرای زه کشی یک راه حل برای افزایش تولید محسوب می شود.

آقای خاکزاد می گوید: با اجرای زه کشی تنها نمی توان یک میلیون تن تولید برنج را افزایش داد و همزمان با اجرای زه کشی و ذخیره سازی آب، اصلاح نژاد بذرها، تغذیه و استفاده از بذور هیبرید باید در دستور کار قرار گیرد تا کسری از طریق تولید جبران شود.

مشاور نظام صنفی کشاورزی می گوید: خودکفایی برنج در داخل شدنی است و تنها باید زیرساخت های لازم برای تحقق این موضوع عملیاتی شود.

پتانسیل خودکفایی و بی نیازی از واردات در داخل دست یافتنی است

آقای محمد شفیع ملک زاده قائم مقام صنفی کشاورزی گفت: دولت در بحث ذخیره سازی آب با ایجاد برنامه و روش های نوین آبیاری همچون آبخیزداری و آبخوانداری می تواند سطح آب های زیرزمینی را افزایش دهد.

به گفته او، با اجرای زه کشی در شالیزارهای شمال می توان امید داشت که در کشور به خودکفایی رسید.

برخی از کارشناسان و دست اندرکاران بخش کشاورزی بر این باورند که با ظرفیت منابع آب و خاک کشور امکان رسیدن به خودکفایی در تولید برخی محصولات همچون برنج وجود ندارد، درحالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند، امکان افزایش ۸۰۰ تا یک میلیون تنی تولید وجود دارد.

* باشگاه خبرنگاران

نظرات

captcha

اخبار مرتبط