1401/03/07-21:21

تخصیص تسهیلات ۲۰ هزار میلیاردی و حذف عوارض صادراتی برای حمایت از تولید مرغ

تخصیص تسهیلات ۲۰ هزار میلیاردی و حذف عوارض صادراتی برای حمایت از تولید مرغ

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای حمایت از تولید، تسهیلات سرمایه در گردش به دامداران و مرغداران ارائه خواهد شد و مرغ مازاد تولیدکنندگان توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور خریداری می‌شود تا تولیدکنندگان نگرانی بابت تولید خود نداشته باشند.

به گزارش اکوفارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت جهاد كشاورزي، سید جواد ساداتی‌نژاد در بخش خبری «صف اول شبکه خبر» با موضوع طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و تامین کالاهای اساسی اظهار کرد: موضوع امنیت غذایی در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است و برای دولت‌ها به یک دغدغه تبدیل شده است.

وی افزود: از سال ۲۰۰۰ نوع نگاه دنیا به غذا تغییر کرد و از حوزه امنیت غذایی به قدرت و اقتدار غذایی در کنار اقتدار نظامی ارتقا یافت.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: کشورها به سمتی پیش می‌روند که روابطشان را براساس غذا تنظیم کنند و طبیعتا این موضوع حساسیت‌های حوزه غذا و تولید غذا را در دنیا نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها مانند روسیه و اوکراین به سمت خودکفایی در غلات پیش رفته‌اند و این در حالی است که طی ۲۰ سال گذشته وارد کننده غلات بوده‌اند و در حال حاضر صادر کننده این محصولات هستند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت: این جنگ باعث افزایش قیمت سرسام آور محصولات غذایی در دنیا شد و استراتژی تنظیم روزانه تعرفه صادرات محصولات غذایی ایجاد شده است و برخی کشورهای تولیدکننده گندم صادرات این محصول را محدود و یا ممنوع کرده‌اند.

وی افزود: از سال گذشته با شروع دولت سیزدهم، به سمت کاهش وابستگی و خودکفایی در محصولات اساسی پیش رفته‌ایم و با فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال در زمینه کشاورزی و خودکفایی اقدام کرده‌ایم و تلاش بر اين است تا در حوزه غذا، پایداری سفره مردم و تامین کالاهای اساسی رقم بخورد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به خشکسالی و تغییر اقلیم اضافه کرد: ایران در اقلیم خشک کره زمین قرار دارد، البته خداوند ظرفیت‌های بی‌نظیری از نظر اقلیمی به ایران داده است که در منطقه با مدیریت مناسب در قله اقتدار غذایی جنوب غرب آسیا قرار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه وضعیت مناسبی در تولید محصولات اساسی داریم، ادامه داد: باید استراتژی‌های جدیدی را اتخاذ کنیم که از ابتدای سال در زمینه کالاهای اساسي؛ افزایش خرید تضمینی گندم، کاشت غلات و دانه‌های روغنی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و از ابتدای سال زراعی جدید این سیاست‌ها در حوزه کشت محصولات اساسی و گیاهان کم آب‌بر با تغییر الگوی کشت را اجرایی خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دو نیروی قدرتمند در حوزه امنیت غذایی در کشور اذعان کرد: این دو نیروی قدرتمند تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هستند که طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها نشان داد که این دو نیرو ارکان مهم امنیت غذایی کشور هستند.

وی افزود: تولیدکنندگان صنعت دام و طیور کشور با قدرت و غیرت در تامین غذا در میدان ایستاده‌اند و مصرف کننده ایرانی با تمام توان از تولید حمایت مي‌كند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه تولیدکننده و مصرف کننده حامی هم هستند، گفت: در اجرای طرح مردمی‌سازی؛ این دو نیرو از هم حمایت مقتدرانه‌ای کردند و مردم ما باید حمایت خود تولید را استمرار دهند تا از سفره صیانت و حمایت شود، تا غذا با قیمت مناسب تامین گردد.

به گفته وی، تمام کشورها به بخش کشاورزی یارانه می‌دهند و دلیل آن این است که ارزش افزوده در این بخش پایین است و میزان سرمایه گذاری در این بخش جذابیت کمتری نسبت به صنعت و خدمات دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در دنیا این یارانه به یکی از سه بخش تولیدکننده، مصرف کننده و یا به اجزای زنجیره تولید داده می‌شود، گفت: ایران در سال ۹۷ به دلیل نداشتن تجربه کافی یارانه را به وارد کننده داده بود که یک سیاست اشتباه بود و کارآمدی نداشت.

وی با اشاره به این که بیشترین خسارت از تخصیص ارز ترجیحی به حوزه کشاورزی وارد شده است، گفت: ارز ترجیحی باعث ایجاد تورم در بخش تولید شد و اثر آن به سفره کشاورزی وارد نمی‌شد، باعث فرار و کوچ سرمایه از حوزه کشاورزی شد و به جای آن به واردات پرداخته شد، بهره‌وری را به شدت کاهش داد و رقابت در تولید از بین رفت که باعث ضرر به مصرف کننده شد، بودجه خودکفایی گندم را از بودجه دولت حذف کرد و نگاه به سمت واردات تغییر کرد و زیرساخت‌های واردات تقویت شد‌ و در جمع تمام این‌ موارد باعث افزایش تغییر کاربری اراضی کشاورزی شد.

مقام عالی وزارت تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی به معنای مردمی‌سازی یارانه‌ها است، بدین معنا که یارانه‌ها حذف نشده‌اند بلکه فقط از کالا به سمت مردم کوچ کرده‌اند، بنابراین در میان‌مدت کشاورزی به سمت خودکفایی پیش خواهد رفت و رقابت در کشاورزی مفهوم پیدا خواهد کرد و به ارزان‌سازی قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

وی افزود: با رقابتی شدن تولید رشد سرمایه‌گذاری و افزایش کیفیت محصولات و پیشروی به سمت تولید ارگانیک رقم خواهد خورد و شرایط مطلوبی برای تولید ایجاد خواهد شد.

ساداتی‌نژاد با بیان این که اجرای این طرح سه مرحله دارد، تصریح کرد: مرحله اول آن محاسبه یارانه، تعیین گروه‌های هدف و تبیین و تعیین طرح بود که پیش از اجرای آن انجام شد، مرحله دوم آن با دستور رئیس جمهور شروع شد و واریز یارانه‌ها و آزادسازی آن انجام شد، تامین و توزیع به خوبی انجام شد و فراوانی وجود داشت که همراهی مصرف کنندگان با توجه به ضرورت اصلاح ساختاری در کشور و فضای امنیت غذایی در دنیا بسیار قابل تقدیر است.

وی افزود: مرحله سوم پس از اجرای طرح شروع می‌شود که در حال حاضر وارد این مرحله شده‌ایم، در این مرحله حمایت از تولید حرف اول را می‌زند و نقش بزرگ را مصرف کنندگان دارند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات وزارتخانه برای حمایت از تولید کننده خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح قیمت نهاده‌های دامی افزایش پیدا کرد و یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان سرمایه در گردش است که با مذاکرات و جلسات متعددی که با حوزه بانکی، تشکل‌ها و سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در هیات دولت به این منظور تصویب شد.

وی افزود: ما برای ارائه تسهیلات ضوابطی داریم که مربوط به بانک مرکزی است اما برای اینکه حوزه کشاورزی با این ضوابط درگیر نشود، شورای پول و اعتبار تصویب‌نامه‌ای را ابلاغ کرد تا سازوکارهای موجود را در خصوص این طرح تا ۶ ماه معلق کند تا ضمانت‌ها با سهولت انجام شود، چک و سفته جز تضامین قرار گرفت و معوقات، ذی نفع مالی، سقف تسهیلات و... برای طرح معلق شدند و بانک کشاورزی متولی این طرح شد، شعبات منتخب این بانک در ایام تعطیل هم مشغول به کار هستند تا طرح به سهولت اجرا شود.

ساداتی‌نژاد عنوان کرد: نهاده‌های دامی بر روی سامانه بازارگاه توزیع می‌شود و ۵۰ درصد از مبلغ نهاده‌ها روی سامانه توسط بانک کشاورزی تسهیلات داده می‌شود و ۵۰ درصد مابقی توسط تولیدکننده پرداخت خواهد شد و یا با مذاکراتی که با واردکنندگان و کارخانجات صورت گرفته می توانند به صورت اعتباری نهاده را دریافت کنند و بازپرداخت آن ۶ تا ۹ ماه است.

وی افزود: ما در کنار دامدار و مرغدار هستیم و تا پایان این طرح تمام نیاز دامداران و مرغداران را تامین می کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در تولید محصول مرغ، تخم مرغ و شیر دغدغه وجود داشت، گفت: ما برای این مازاد تولید خرید تضمینی انجام داده‌ایم و پیش از تولید اذعان کرده ایم که آنچه در بازار مازاد باشد، ما خریداری می‌کنیم، روزهای اول طرح، شرکت پشتیبانی امور دام کشور هزار تن در روز و گاهي بالای هزار تن در روز خرید مرغ انجام داد و امروز ميزان خريد به ۷۰۰ تن رسيده است که نشان دهنده كاهش مازاد تولید است.

ساداتی‌نژاد با بیان این که خريد تضميني در هر لحظه‌اي كه نياز باشد انجام می‌شود، عنوان کرد: در مورد شير هم همين طور هست، البته ما فقط خودمان در ميدان نيستيم و با شركت‌هاي بزرگ صحبت كرده‌ايم و صنايع لبني به ميدان آمده‌اند و با شعار اين كه "ما يك ليتر شير دامدار ايراني را نمي‌گذاريم روي زمين بماند" شروع كرده‌اند، سازمان تعاون روستايي هم در ميدان براي جذب شير اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: دومين كاري كه ما انجام داده‌ايم، خريد قراردادي مرغ است و كساني كه بخواهند جوجه‌ريزي كنند، هيچ نگران نباشند، ما خريد قراردادي را از امروز انجام مي‌دهيم.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه مرغداران نگران خرید مرغ پس از ۴۵ روز نباشند، اظهار داشت: شركت پشتيباني امور دام کشور در وزارت جهاد كشاورزي جوجه‌ریزی توسط مرغداران را پيش‌خريد می‌کند، بنابراين مرغداران هيچ نگراني‌ای بابت فروش محصول خود در بازار نداشته باشند.

وی با اشاره به آزادسازی صادرات مرغ و تخم‌مرغ گفت: ممنوعيت صادرات مرغ و تخم‌مرغ را داشتيم كه تمام اين ممنوعيت‌ها را برداشته‌ايم و دغدغه‌اي وجود نخواهد داشت و توليدي كه صورت مي‌گيرد اگر مازاد باشد، صادر مي‌شود. همچنين عوارض صادراتي را هم حذف كرده‌ايم، مثلا شير خشك، خامه، چربي و تخم‌مرغ و برخي از محصولات عوارض صادراتي داشت كه در ستاد تنظيم بازار اين عوارض صادراتي را حذف كرده‌ايم.

ساداتی‌نژاد با بیان این که ما نتوانستیم از تمام ظرفيت‌مان در حوزه صادرات صنعت طيور استفاده كنيم، گفت: در حوزه طیور ظرفيت صادرات يك ميليون تن در سال را داريم كه به دليل شرايط يارانه‌اي با مشکل مواجه شده بود و امروز با اين آزادسازي كه صورت گرفت اين صنعت هم بهره‌ور مي‌شود و هم رشد مي‌كند و مي‌تواند در حوزه صادرات ورود كند و يك بازار منطقه‌اي مناسبي را پيدا كند، رونق و اشتغال در حوزه صنعت دام و طيور و افزايش بهره‌وري نتيجه طرح مردمي‌سازي است.

به گفته وی، دولت یارانه را به سبد خانوار بازگرداند که این کار به شجاعت نياز داشت، يارانه‌اي كه از مرزهايمان بيرون مي‌رفت و يا ديگران هم  سر سفره مردم ايران بودند، اين اتفاق و اين مردمي‌سازي باعث شد كه اين صنعت بتواند خود را پيدا كند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این طرح در ميان‌مدت و بلندمدت نتايج بزرگي را براي مردم به همراه خواهد داشت و اگر اين اتفاق نمي‌افتاد، تا پایان سال در حوزه غذا تورم‌‌هاي بسیار زیاد داشتيم، لذا اين مسئله يك كار بزرگ در اين حوزه بود.

وي افزود: يارانه‌اي كه بايد به مردم داده مي‌شد، باعث قاچاق بزرگي در مرزهايمان شده بود كه با اجراي اين طرح جلوي قاچاق گرفته مي شود.

مقام ارشد وزارت با بیان این که ما به صورت روزانه رشد تسهیلات به تولیدکنندگان را رصد مي‌كنيم، گفت: امروز (جمعه) ۳۸۰ درصد نسبت به روز پنجشنبه رشد تسهيلاتي داشته‌ایم كه بانك‌ کشاورزی در سراسر کشور ارائه كرده است و مطمئن باشيد در هفته آينده سرمایه در گردش به سرعت داده خواهد شد لذا هيچ دغدغه‌اي وجود ندارد كه مرغدار ما بخواهد به سمتي برود كه حذف جوجه‌ريزي را انجام دهد و احيانا به سمت معدوم‌سازي آن برود.

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: توليد كننده و مرغدار ايراني كه ۴۳ سال غذا براي مردم ما تامين كرده است و نیز مصرف كننده ايراني در كنار توليد كننده هست و توليد كننده ما هيچ دغدغه‌اي نداشته باشد، توليدش را انجام دهد، مازاد توليد هم مي‌تواند بازارهاي منطقه را با قدرت و قوت تسخير كند كه زنجيره‌هاي ما و كارخانجات خوراك دام همه پاي كار هستند لذا هيچ دغدغه اي نداشته باشد و ما هم هستيم، كوچكترين خلا در زمينه تسهيلات و يا خريد قراردادي را رصد مي‌كنيم و معايبش را برطرف مي‌كنيم.

وی با تاکید بر این که موضوع خودكفايي بسيار مهم است و هر ساله بحث حمايت از توليد داخل مورد تاكيد مقام معظم رهبري بوده و عنوان شعار سال ما حوزه حمايت از توليد بوده است، گفت: امروز شرايط دنيا شرايط ويژه‌اي است و اين نگاه، جايگاه و اهميت بيشتري پيدا كرده و خودكفايي در كالاهاي اساسي بسیار حائز اهميت است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه يكي از مباحث مورد تاکید رئیس جمهور پايداري سفره مردم است، خاطرنشان کرد: پايداري سفره مردم يعني اين كه پيوند به بيرون نزنيم و بتوانيم آن را براساس توليد داخل پايدار نگه داريم، در ابتداي امسال هم مقام معظم رهبري تاكيدات ويژه‌اي در اين حوزه داشتند که در همان مسیر در حرکت هستیم.

وی افزود: به این منظور، ما در ابتداي سال ۱۴۰۱ در بحث خريد تضميني گندم، با همين نگاه حمايت از توليد داخل و شرايط جهاني، افزايش خريد تضميني گندم را انجام داديم كه يك كار بسيار هوشمندانه در اين شرايط جهاني بود و با توجه به بازارها و قيمت پاييني كه وجود داشت و بحث قاچاق که امروز هم احتمال تشديد آن وجود دارد، در اولين جلسه دولت در سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفته شد تا خريد گندم در كشور آغاز شود که نسبت به سال‌هاي گذشته خريد بالاتري را داشته ايم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خوزستان در سال گذشته يك ميليون تن خريد تضمینی گندم داشت و امسال يك ميليون و ۲۰۰ هزار تن خريد از این استان انجام شده است كه به همه كشاورزان خوزستاني خدا قوت مي‌گويم چون در اين زمينه رشد داشتيم.

ساداتی‌نژاد ضمن تسليت به دلیل ريزش ساختمان در آبادان و از دست رفتن جمعي از هموطنان اذعان کرد: كشاورزان خوزستاني كار بزرگي كردند كه جاي تقدير دارد و ان شاء‌الله تا روز دوشنبه كليه مطالبات گندم اين عزيزان به طور كامل تسویه مي‌شود و به دستور رئيس‌جمهور تامين مالي آن انجام شده است.

وی افزود: در مورد كلزا خريدي كه در خوزستان انجام داديم ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان خريد كرديم. در ابتداي اجراي طرح مردمي‌سازي يارانه‌ها، بخش خصوصي خيلي رغبت به خريد كلزا نداشت اما پس از اجرا بخش خصوصي كلزا را به قيمت ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان خريداري كرده است و ما چون حامي توليد كننده هستيم، با اجراي طرح و حضور بخش خصوصی ما ديگر خريد نمي‌كنيم اما آنچه كه خريده ايم را به كشاورز بر مي‌گردانيم.

ساداتی نژاد تاکید کرد: شخص رئيس جمهور در جلسه هيات دولت تا بحال چندين بار در زمينه پرداخت مبلغ خريد گندم تذكر داده‌اند، ما متولي اين كار هستيم و حتما اين را پيگيري مي‌كنيم.

وی افزود: كار ديگري كه براي حمايت از توليد انجام داده‌ايم، كشاورزي قراردادي است، اين موضوع خيلي مهم است، حضرت آقا فرموده اند از كشاورز ايراني حمايت كنيد و وضع كشاورز ايراني بايد خوب باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که يكي از مهمترين كارهايي كه دنيا انجام داده كشاورزي قراردادي است، گفت: در كشت قراردادي كشاورز ايراني از روز اول كه گندم مي‌كارد بايد با او قرارداد ببنديم، تامين نهاده، كود، بيمه، سم، بذر انجام شود و روزي كه محصولش بدست آمد، محصول را مي خريم و قيمتش را در پایان کار تسویه مي‌كنيم و كشاورز به غیر از كاشت دغدغه ديگري نخواهد داشت.

وی افزود: كشت قراردادي چند اتفاق را خلق مي‌كند، يكي اين كه كشاورز به كشاورزي تمركز مي‌كند، دوم اين كه براي تامين مالي دغدغه ندارد، سوم اين كه ميزان توليد در هكتار بهره‌وري بالا مي‌رود و چهارم این که وقتي توليد داخلي بالاتر باشد، واردات نمي‌كنيم و منفعت اين نوع كشت باعث ارزان شدن هم مي‌شود.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: كشت قراردادي را امسال در شروع فصل زراعي يعني شهريور در ۲ ميليون هكتار از اراضي گندمزار انجام خواهيم داد. از ابتداي دولت كه مهر اين كار را شروع كرديم ۲۵۰ هزار هكتار را كشاورزي قراردادي انجام داده‌ايم.

وی با بیان این که يكي از نگراني‌های ما كمبود تغذيه خاك بود، اذعان کرد: وقتي يارانه كود در سال ۹۸ حذف شد، قيمت كود از حدود ۶۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزايش يافت، لذا كشاورز ما دو كود اصلي پتاس و فسفات را به زمين نداد و ۱۰ درصد در سال ۹۹ جذب كود داشتيم و اين بدين معني است كه تغذيه كاهش پيدا مي‌كند و عملكرد پايين مي‌آيد و مجبور به واردات مي‌شويم.

مقام عالی وزارت ادامه داد: با كشاورزي قراردادي كشاورز دغدغه كود ندارد و ما اين كود را به كشاورز مي‌‌دهيم و پس از برداشت محصول تسویه مي‌كنيم. همچنین در ابتدای سال ۱۴۰۱ ما ۴۵ درصد قيمت كودهاي پايه را پايين آورديم كه كار مهمي بود، ۸ برابر ميزان مصرف كودهاي پايه در فروردين ۱۵۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزايش پيدا كرده كه خبر بسيار خوبي براي حوزه كشاورزي است.

وی با اشاره به این که حمايت ديگري كه در حوزه توليد داخلي شروع كرده ايم، اجراي طرح زهكشي اراضي شمال است، عنوان کرد: با اين طرح در سه استان شمالي به خودكفايي در توليد برنج خواهيم رسيد. توليد كلزا را كه دانه روغني مهم براي كشور و مورد تاكيد مقام معظم رهبري هم بود، در اراضي شمال توسعه مي‌دهيم. از آب سبز استفاده مي‌كنيم بدون اين كه منابع جديد آبي بيايد و تعداد كشت را در سال بالا مي‌بريم.

ساداتی نژاد تاکید کرد: در سال زراعی جدید و با توجه به شرایط سیاست غذایی در دنیا، ما از توليد كالاهاي اساسي و غلات حمايت خواهيم كرد و كاشت گياهان آب‌بر را محدود خواهيم كرد و الگوي كشت را در اين زمينه تغيير خواهيم داد و به سمت کاشت محصولات اساسي كه براي امنيت غذايي كشور حائز اهميت است پيش خواهيم رفت، لذا از ابتداي سال ۱۴۰۱، يارانه كشت را شروع  و امسال در سويا اعمال كرده ايم، به اين خاطر در شمال کشور امسال رشد كاشت سويا را داشتيم و ما به ازاي هر هكتار كاشت به كشاورز يارانه كاشت سويا مي‌دهيم و اين استراتژي و نگاه‌ها و راهبردهاي جديد، سياست‌هاي نو در حوزه كشاورزي است.

وی در رابطه با يارانه بهره‌وري به بخش كشاورز در بحث دانه‌هاي روغني و كاشت كلزا گفت: ايران چهار فصل هست و مواهب و اقليم متنوعي در توليد غذا دارد، بارش در كشور كم است، اما کشور به دليل شرايط ويژه كود اوره دارد. ايران توليد كننده بزرگ كود اوره است و كود اوره پارامتر مهم امنيت غذايي است، اگر ما به دليل خشكسالي توليد گندم مان پايين است اما اوره داريم زيرا امكان ندارد كشوري بدون كوده اوره به توليد گندم برسد.

مقام عالی وزارت خاطرنشان کرد: برزيل اصلي‌ترين وارد كننده كود اوره از ايران است و كود اوره يعني گندم، ما امروز صادرات كود اوره را فقط در قبال كالاهاي اساسي انجام مي‌دهيم و تهاتر مي‌كنيم.

وی افزود: ذخيره‌سازي کالاهای اساسی را در كشور افزايش مي‌دهيم و در زمينه تعرفه‌ها تصميماتي خواهيم گرفت كه حوزه توليد داخل را بتوانيم با تقويت زنجيره ارزش و فرماندهي واحد حمايت كنیم تا توليد كننده ما شرايط مطلوب‌تري داشته باشد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط