1401/05/03-10:58

ضرر ۲۲هزار میلیارد تومانی سه خودروساز بزرگ / ۶۰ میلیارد تومان زیان روزانه در خودروسازی

ضرر ۲۲هزار میلیارد تومانی سه خودروساز بزرگ / ۶۰ میلیارد تومان زیان روزانه در خودروسازی

سه شرکت بزرگ خودروساز کشور در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۲۲ هزار میلیارد تومان زیان کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروسازان به‌طور متوسط ثانیه‌ای ۷۰۰ هزار تومان، معادل روزی ۶۰ میلیارد متحمل زیان شدند.

به گزارش اکوفارس، بر این اساس زیان ماهانه و فصلی خودروسازان نیز محاسبه شده است و این ارقام حیرت‌انگیز ضرورت اصلاح کلان صنعت خودرو را دوچندان می کند.

مجمع سالانه خودروسازان بزرگ کشور در شرایطی هفته گذشته برگزار شد که طبق گزارش‌های رسمی ارائه‌شده، سه شرکت بزرگ خودروساز کشور، سال ۱۴۰۰ را نیز با زیانی هنگفت پشت سر گذاشته‌اند.
 
بنابر آمار و ارقام منتشره در صورت‌های مالی خودروسازان پس از برگزاری مجامع، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع نزدیک به ۲۲هزار میلیارد تومان زیان طی سال گذشته به ثبت رسانده‌اند تا جمع زیان انباشته آنها به بالای ۱۱۵هزار میلیارد تومان برسد. با یک محاسبه سرانگشتی مشخص می‌شود با توجه به زیان حدودا ۲۲هزار میلیارد تومانی خودروسازان بزرگ در سال ۱۴۰۰، آنها عملا به طور متوسط روزی نزدیک به ۶۰میلیارد تومان زیان در سال گذشته ثبت کرده‌اند.

زیان‌دهی خودروسازان البته موضوع تازه‌ای نیست و در این سال‌ها تقریبا در صورت‌های مالی آنها خبری از سوددهی که نبوده هیچ، زیان‌هایی هنگفت نیز به ثبت رسیده است.

ادعای خودروسازان این است که سیاست‌های دستوری دولت به‌خصوص در حوزه قیمت، اصلی‌ترین دلیل زیان‌دهی هنگفت آنها در این سال‌ها از جمله سال گذشته بوده است. این البته در حالی است که کارشناسان معتقدند علاوه‌بر قیمت‌گذاری دستوری، عوامل مهم دیگری مانند ساختار مالی ناکارآمد و ریخت‌و‌پاش‌ها و عدم انضباط خودروسازان در مدیریت هزینه‌ها نیز در این زیان‌دهی هنگفت نقش دارند.

* دنیای اقتصاد

نظرات

captcha

اخبار مرتبط