1402/03/09-14:42

پایدارترین ارزها در جهان در سال 2023 کدامند؟

پایدارترین ارزها در جهان در سال 2023 کدامند؟

قدرت ارز متأثر از عوامل داخلی و جهانی بسیاری از جمله عرضه و تقاضا در بازارهای ارز، نرخ های بهره مصوب بانک مرکزی، نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و حرکت تراز تجاری است.

به گزارش اکوفارس به نقل از العربی الجدید، حتی با ثبات ترین اقتصادها از تحولات جهانی ناشی از جنگ ها و بحران های اقتصادی متأثر می شوند.

اما پایدارترین ارزهای مورد بحث کدامند:

1- فرانک سوئیس: اولین ارز در بین 3 ارز امن در جهان است و کشور آن یکی از بالاترین سطوح تولید ناخالص داخلی در جهان را دارد. سوئیس دارای سطح پایین بدهی عمومی، پایین ترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده در اروپا و سیستم بانکی بسیار توسعه یافته است.

2- ین ژاپن: این کشور علی رغم داشتن بالاترین بدهی دولتی در جهان توانسته است نرخ تورم پایین را برای مدت طولانی حفظ کند. این ارز پس از دلار آمریکا و یوو سومین ارز پرمعامله است.

3- دلار آمریکا: این ارز که سالهاست با ثبات ترین ارز جهان به شمار می روددر بسیاری از کشورها به عنوان واحد پول رسمی استفاده و به عنان یک ارز ذخیره عمل می کند.

4- پوند انگلیس: این ارز قوی ترین ارز جهان نیست و اگرچه انگلیس با تورم بالا مقابله می کند و بانک مرکزی این کشور به افزایش نرخ بهره ادامه داده است، اما همچنان در میان باثبات ترین ارزها قرار دارد.

5- کرون نروژ: این ارز گران نیست، اما ثابت کرده است می تواند یکی از باثبات ترین ارزها باشد. نروژ از معدود کشورهایی است که بدهی ندارد و دارای یک صندوق ثروت دولتی بزرگ است.

6- دلار استرالیا: قدرت این ارز به سیستم دولتی باثبات، نرخ نسبتا پایین بیکاری و توان بانک مرکزی این کشور در حفظ ثبات آن برمی گردد. دلار استرالیا اغلب به عنوان ارز کالایی شناخته می شود.

7- دلار کانادا: این ارز بیشتر در برابر دلار آمریکا، یورو و ین ژاپن معامله می شود و مانند دلار استرالیا یک ارز کالایی محسوب می شود.

8- یورو: دومین ارز ذخیره جهان است و اگرچه در معرض نوسانات است، اما میزان ذخایر طلا در منطقه اتحادیه اروپا باعث ثبات آن می شود.

9- کرون دانمارک: واحد پول محلی در این کشور است و به لطف سیاست های پولی سازمان یافته بانک مرکزی دانمارک، در حال به دست آوردن وضعیت یک ارز باثبات است.

10- دلار سنگاپور: یکی از ارزهای ارزشمند در منطقه اقیانوسیه و آسیا است که جمهوری سنگاپور در حال تلاش برای حفظ ثبات آن است. صنایع عمده حامی اقتصاد این کشور، داروسازی، بیوتکنولوژی، خدمات حرفه ای، انرژی و مواد شیمیایی است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط