1402/03/12-20:12

آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت خام جهان

آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت خام جهان

آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت خام جهان است.

به گزارش اکوفارس، تولید نفت امریکا به ۱۲ میلیون ۶۹۶ هزار بشکه در روز رسید. این آمار مربوط به مارس گذشته است.

این بالاترین مقدار از مارس ۲۰۲۰ یعنی سه سال اخیر از زمان آغاز همه گیری کرونا تاکنون است.

این آمار از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شده است.

در کنار امریکا، دو کشور روسیه و عربستان سعودی هم بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت خام جهان هستند اما مقدار تولید امریکا بیشتر از این دو است.

بیشترین سهم تولید نفت در امریکا متعلق به مناطق تگزاس (۵.۳ میلیون بشکه نفت در روز)، نیومکزیکو (۱.۸ میلیون بشکه در روز) و داکوتای شمالی (یک میلیون بشکه در روز ) است.

همچنین تولید نفت خام و محصولات نفتی امریکا در کل به رقم ۲۰ میلیون و ۴۴۹ هزار بشکه در روز می رسد.

تولید گاز طبیعی در ۴۸ ایالت مجاور یکدیگر در ماه مارس گذشته به ۱۱۳.۸  میلیارد مترمکعب در روز رسید. این آمار شامل ایالت های هاووایی و آلاسکا نیست.

میانگین تولید نفت امریکا در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز اعلام شده است.

تولید نفت عربستان سعودی در سال گذشته میلادی به طور میانگین ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود.

تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۱۱ میلیون بشکه در روز در سپتامبر هم رسید اما میانگین کل سال ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز بود.

صادرات نفت این کشور هم در سال ۲۰۲۲ حدود ۶.۷ میلیون بشکه در روز است. این رقم در اکتبر سال گذشته میلادی هم به ۷ میلیون بشکه در روز هم رسید.

تولید نفت خام روسیه هم در ماه آوریل ۲۰۲۳ میلادی، ۹.۶ میلیون بشکه در روز اعلام شد.

صادرات نفت روسیه با افزایش ۲۵۰ هزار بشکه در روز به ۵.۲ میلیون بشکه در روز رسید که بیشترین رقم از ماه می ۲۰۲۲ تاکنون است. چین و هند مشتری ۸۰ درصد از صادرات نفت روسیه هستند.

روسیه، عربستان سعودی و امریکا سه تولیدکننده بزرگ نفت خام جهان هستند. اتحادیه اروپا صادرات نفت خام روسیه را تحریم کرده است.

آمریکا تا قبل از این بزرگترین واردکننده نفت خام جهان بود اما به ناگهان با کشف فناوری های جدید برداشت نفت ماسه ای، توان تولید نفت این کشور به صورت جهشی افزایش یافت و این کشور از صف واردکنندگان به صف تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت منتقل شد. هم اکنون چین، اقتصاد دوم جهان، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان است. عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام به چین است.

بااین حال آمریکا چون بزرگترین اقتصاد جهان است همچنان بزرگترین مصرف کننده نفت خام جهان نیز هست. بعد از آمریکا، چین در رتبه دوم مصرف نفت جهان قرار دارد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط