1402/03/31-10:43

ارائه کارت سوخت در هیچ جایگاهی قطع نشده است

ارائه کارت سوخت در هیچ جایگاهی قطع نشده است

وزیر نفت گفت: ارائه کارت سوخت در هیچ جایگاهی قطع نشده است بلکه فقط محدود شده و تعداد آن کاهش یافته است؛ هدف این است که مردم به سمت استفاده از کارت سوخت شخصی خود حرکت کنند.

به گزارش اکوفارس، جواد اوجی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: بخشی از این ظرفیت‌ها احیا شده، هم ظرفیت‌های تولید و هم ظرفیت‌های فرآورشی و پالایشگاهی. این کار توسط نیروهای متخصص سازندگان و پیمانکاران قدر از این ظرفیت ها و قراردادهای برد - برد داشته است.

وی افزود: شاید برای بسیاری سوال باشد که ونزوئلا به عنوان کشوری با تورم بالا چگونه می‌خواهد به ایران پرداخت داشته باشد. باید اعلام کنم ما هیچ‌گونه پرداخت مالی میان یکدیگر نداریم و قرار است همه با تهاتر محموله‌ها انجام می‌شود. اگر نفت یا میعانات به ونزولا می‌دهیم در قبال آن، محموله های فرآورده‌های نفتی دریافت می‌کنیم که بازار بسیار خوبی در منطقه دریای کارائیب دارد و آن را به فروش رسانده‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون هرچه به ونزوئلا فروخته‌ایم بخش اعظم آن را تسویه‌حساب کردیم، تصریح کرد: ما از این طریق، نیروها، سازندگان قدرتمند داخلی و پیمانکاران خودمان را پشتیبانی کرده و با آن‌ها تسویه‌حساب می‌کنیم. تسویه حساب با آن‌ها از طریق تهاتر نفت و محموله‌های فرآورشی که از پالایشگاه‌های ونزوئلا دریافت می‌کنیم، انجام می‌شود.

اوجی با اشاره به سفر هیات ایرانی به ونزوئلا بیان کرد: ما در این سفر قراردادهای خوبی را با ورود به حوزه پتروشیمی انجام دادیم. ونزوئلا حدود ۱۲ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی نصب شده دارد که به خاطر تحریم‌ها و رفتن نیروهای متخصص امروز دو میلیون تن از آن عملیاتی است.

وزیر نفت افزود: قراردادهای خوبی را با مجموعه پتروشیمی‌های نصب شده، منعقد کرده‌ایم که به قول دوستان اسب‌های زین‌شده خوبی دارند. با صدور خدمات فنی و مهندسی کارشناسان و فعالان صنعت نفت و گاز این پتروشیمی‌ها را فعال خواهیم کرد.

اوجی با اشاره به سایر بخش‌های همکاری‌های ایران و ونزوئلا در حوزه نفت عنوان کرد: ما در حوزه تولید نفت نیز با ونزوئلا مشارکت داشته و قراردادهای خوب برد-برد را انجام داده ایم. در حوزه توسعه میادین نیز اقدامات مشابهی انجام دادیم.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش به همکاری‌های ایران و کوبا نیز اشاره و تصریح کرد: در کوبا نیز از طریق تهاتر نفت با دارو از قبیل واکسن، تجهیزات و داروهای مد نظر وزارت بهداشت تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است. همچنین، احیای ظرفیت پالایشی کوبا نیز از این جمله است.

وی گفت: خوشبختانه این نوع فعالیت‌های آغاز شده توسط وزارت نفت، استفاده از ظرفیت‌های پالایشگاهی فراسرزمینی و پتروشیمی‌ها هم سهم صادرات نفت و میعانات ما را افزایش می‌دهد و هم صدور خدمات فنی و مهندسی را داریم. این کار به ما کمک می‌کند تا سازندگان داخلی فعال شوند تا نگاه آن‌ها فقط به تامین نیاز داخلی نباشد و تجهیزات و کالاهای خود را صادر کنند.

اوجی همچنین بیان کرد: ما قراردادهای خوبی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص در حوزه گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز داشتیم. وزارت نفت با پشتیبانی های خود راه را برای استفاده بخش خصوصی سازندگان و پیمانکاران برای فعالیت‌های برون سرزمینی به خصوص در کشورهایی که در حوزه نفت و گاز خوبی دارند، باز کرده است.

وزیر نفت: کارت سوخت از هیچ جایگاهی جمع‌آوری نشده است

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درخصوص سهیمه بنزین تصریح کرد: نسبت به سال گذشته، با مصوبه دولت سهمیه آزاد ۲۵۰ لیتری در هر ماه برای ۱۹ میلیون خودرو و کارت سوخت به ۱۵۰ لیتر کاهش پیدا کرده است. خوشبختانه مردم ما و صاحبان خودرو می‌تواند هم از کارت سوخت خود و هم کارت سوخت در جایگاه‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما در هیچ کدام از جایگاه‌ها کارت سوخت را قطع کردیم اما تعداد آن‌ها را کاهش دادیم. این کار بیشتر از این لحاظ انجام شده است که مردم به مرور از کارت سوخت خود و سهمیه خودشان استفاده کنند که این موضوع نیز تا به امروز رشد حدود ۵۰ درصدی داشته است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط