1402/05/21-14:15

آغاز تولید رسمی نفت از میدان‌های سپهر و جفیر در آینده‌ای نزدیک

آغاز تولید رسمی نفت از میدان‌های سپهر و جفیر در آینده‌ای نزدیک

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با اشاره به برنامه جامع توسعه و تولید از میدان‌های سپهر و جفیر شامل ۳ فاز اعلام کرد که ‌اکنون بخش چشمگیری از فاز نخست توسعه این میدان‌ها آماده راه‌اندازی است و امکان آغاز تولید روزانه حدود ۲۰ هزار بشکه نفت خام از این میدان‌ها در هفته دولت وجود دارد.

به گزارش اکوفارس از وزارت نفت، ابوذر شریفی در این زمینه گفت: قرارداد توسعه میدان‌های سپهر و جفیر در قالب قراردادهای بالادستی صنعت نفت (IPC) بین شرکت ملی نفت و یکی از شرکت‌های وابسته به بانک پاسارگاد امضا و عملیات اجرایی توسعه این میدان‌ها از شهریورماه سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.

وی افزود: برنامه جامع توسعه و تولید از این میدان‌ها شامل سه فاز است که هدف فاز نخست توسعه این آنها دستیابی به تولید ۳۶ هزار بشکه نفت خام در روز بوده است اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم توسعه این میدان‌ها شتاب معناداری یافت و امروز شاهد نتیجه‌بخشی آن هستیم تا آنجا که بخش چشمگیری از فاز نخست توسعه این میدان‌ها آماده راه‌اندازی است و امکان آغاز تولید روزانه حدود ۲۰ هزار بشکه نفت خام از آنها در هفته دولت وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت تأکید کرد: پیش‌بینی سرمایه‌گذاری مستقیم توسط پیمانکار در فاز نخست حدود ۴۰۰ میلیون دلار و در مجموع در این طرح ملی معادل ۲.۷ میلیارد دلار است.

شریفی با بیان اینکه در مراحل توسعه و تولید این طرح نزدیک به ۳ هزار نفر نیروی کار به‌صورت مستقیم مشغول کار می‌شوند، گفت: بومی‌سازی فناوری‌های شکافت هیدرولیکی و حفاری افقی با دستگاه RSS در طول دوره توسعه هدف‌گذاری شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با آغاز فرآیند تولید از این میدان‌های نفتی جدید (Green) و ادامه سرمایه‌گذاری شبکه بانکی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در فعالیت‌های توسعه میدان‌ها گام مهمی برای افزایش تولید نفت خام در کشور برداشته شود.

بنابر این گزارش، میدان‌های نفتی سپهر و جفیر از جمله میدان‌های نفتی مستقل کشور هستند که در استان خوزستان و منطقه غرب کارون و در فاصله ۶۰ کیلومتری در جنوب غرب شهر اهواز قرار دارند و مسئولیت توسعه و افزایش تولید آن به‌عهده شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران است

نظرات

captcha

اخبار مرتبط