1402/05/21-20:32

تهرانی‌ها به اندازه ۳ استان بزرگ بنزین مصرف می‌کنند

تهرانی‌ها به اندازه ۳ استان بزرگ بنزین مصرف می‌کنند

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: در استان تهران ۲۰ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم که معادل مصرف ۳ استان فارس، اصفهان و کرمان است.

به گزارش اکوفارس به نقل از ایسنا، جلیل سالاری امروز در نشست خبری با بیان اینکه تعداد جایگاه‌های موجود در تهران با تعداد خودروها تطابق ندارد، اظهار کرد: باتوجه به هزینه بالای زمین در تهران جایگاه جدید احداث نمی‌شود، به همین دلیل جایگاه‌های سیار را تجهیز کردیم اما لازم است بهینه‌سازی مصرف صورت بگیرد.

وی با اشاره به میزان مصرف بنزین در کشور، گفت: در حال حاضر در شمال غرب کشور ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم و این در حالی است که پالایشگاه تبریز تولیدی حدود چهار میلیون لیتر دارد.

مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به رشد پنج میلیون لیتری مصرف در شمال کشور و تهران تاکید کرد: میزان مصرف در شمال شرق کشور ۱۰ میلیون لیتر در روز، استان‌های مرکزی ۱۷ میلیون لیتر در روز، غرب کشور ۹ میلیون لیتر، جنوب غرب کشور شش میلیون لیتر، جنوب ۲۰ میلیون لیتر و در جنوب شرق پنج میلیون لیتر ثبت شده که تمامی مبادی تامین این میزان مصرف در اقصی نقاط کشور از جنوب است.

مصرف بنزین کشور ‌اکنون به طور میانگین روزانه حدود ۱۱۵ میلیون لیتر است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه مصرف بنزین کشور ‌اکنون به طور میانگین روزانه حدود ۱۱۵میلیون لیتر است و عمده منابع تولیدی کشور در جنوب کشور وجود دارد، ادامه داد: با حجم عملیات گسترده و مصرف سوخت مضاعف نیاز است که با استفاده از همه ظرفیت سوخت را منتقل کنیم تا چالش عرضه بنزین نداشته باشیم. بنابراین نیاز است که درحوزه بهینه‌سازی مصرف توجه ویژه شود.

سالاری با بیان اینکه از جمله اقدام‌های انجام‌شده در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت تعریف اجرای خطوط لوله جدید بود که در حال پیگیری برای اجرایی شدن است و مطالعات اولیه و مسیریابی احداث این خطوط انجام شده تا پروژه‌ها در مسیر اجرایی قرار بگیرد.

ذخیره‌سازی ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاهی کشور

وی با بیان اینکه ظرفیت صادرات گاز مایع کشور افزایش یافته است، گفت: هم‌اکنون حدود ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاهی کشور ذخیره‌سازی شده است که معادل ۹۰ درصد ظرفیت این مخازن است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نخستین زیرمجموعه نفتی کشور است که برای نخستین بار در دولت سیزدهم به صدور خدمات فنی - مهندسی اقدام کرده‌ است،  اظهار کرد: نزدیک ۲۱ تن کاتالیست به یک پالایشگاه فراسرزمینی برای تولید بنزین ارسال شده است، همچنین نخستین کمپرسور ایرانی ساخت داخل برای استفاده در پالایشگاه فراسرزمینی به‌زودی رونمایی خواهد شد. تیم‌های فنی - تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله مکانیک، برق و اچ‌اس‌ئیو ... نسبت به بررسی و ارزیابی شرایط کشورهای موردنظر اقدام می‌کنند و نسبت به ارائه پیشنهادها اقدام می‌کنیم تا بتوانیم در بازارهای بین‌المللی حضور یابیم.

سالاری گفت: زمانی که وارد شرکت پالایش و پخش شدیم با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو بودیم و تعهدهایی در برابرمان بود که صدور بنزین بدون بازگشت پول و در قالب چک و تعهداتی که پول آن‌ها هزینه شده، از آن جمله بوده است.  همه شرکت‌ها زیان‌ده بودند، با وجود اینکه بازار صادراتی داشتیم و کارمزد صادراتی می‌گرفتیم که در صورت‌های مالی بسیار اثرگذار است، در مجموع توسعه هرگونه احداث خط لوله، انبار و مخزن ذخیره‌ جزو تکالیف است که در این باره نیز اقدامی نشده و در نیروگاه‌ها نیز ظرفیتی افزوده نشده بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۴ میلیارد لیتر فرآورده نفتی در کشور منتقل شد که ۶۰ درصد آن به دلیل توسعه نیافتن زیرساخت‌ها توسط نفتکش جابه‌جا شد و در بخش ریلی این حجم،  ۳۳ درصد بوده است، افزود: این مقدار با توجه به مصرف ۶۰ تا ۷۰ لیتر نفت‌گاز در هر ۱۰۰ کیلومتر برای جابه‌جایی فرآورده نفتی و با توجه به اختلاف قیمت انتقال از طریق نفتکش با خط لوله،  عدد بسیار بزرگی است؛ ‌بنابراین لازم است در این زمینه تنوع ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در حوزه توسعه ناوگان نیز هدف ما کاهش مصرف ناوگان است که در این زمینه با همه شرکت‌های خودروساز نشستی برگزار کردیم تا طرح خروج خودروهای فرسوده اجرایی شود، افزود: امروز نزدیک یک میلیون خودرو در کشور در حوزه ناوگان سنگین فعالیت می‌کنند که روزانه حدود ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند و اگر این خودروها نوسازی شوند، مصرف به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

۵۸ میلیارد دلار سوخت‌سوزی در حمل‌ونقل کشور

سالاری با بیان اینکه امروز در بخش سوخت کشور حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون لیتر مصرف سوخت مایع داریم که حجم بسیار قابل توجهی است و اگر هر لیتر فرآورده نفتی را ۸۰ سنت در نظر بگیریم، گفت: نزدیک ۵۸ میلیارد دلار سوخت‌سوزی فقط در حوزه حمل‌ونقل اتفاق می‌افتد که اگر تنها ۲۰ درصد آن صرفه‌جویی شود، منابع قابل توجهی از سرمایه‌ مملکت آزاد خواهد شد که با توجه به ظرفیت‌های صادراتی می‌تواند وارد چرخه صادراتی و توسعه زیرساخت‌های کشور شود.

اجرای ۲ طرح پایلوت کیفی‌سازی در پالایشگاه‌ها

وی با بیان اینکه در بند «ر»  قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تکلیف شده است که ۴۰ درصد سود پالایشی صرف اجرای طرح‌های کیفی‌سازی شود و همه شرکت‌های پالایشی امروز در مجامع این رقم را پیش‌بینی کردند و برای همه این شرکت‌ها، طرح‌های پالایشی تعریف شده است و ما ماهانه با مجریان طرح‌ها نشست‌های هماهنگی را برگزار می‌کنیم، گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث در این حوزه کیفی‌سازی نفت‌کوره است که در حوزه دانش فنی این بخش دچار مشکل هستیم، بنابراین با شناسایی شرکت‌های فعال در این حوزه، طرح‌های جدیدبه صورت پایلوت تعریف شده و با شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد امضا شده است که به زودی از حدود دو طرح پایلوت در این زمینه درهفته دولت رونمایی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در صورت خروجی مناسب این طرح‌ها، به سمت تجاری‌سازی دراین زمینه حرکت می‌کنیم و صاحب دانش‌فنی کیفی‌سازی و کمی‌سازی در بخش فرآورده‌های سبک و نفت‌کوره خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به ثبت شرکت پالایشگاه شهید سلیمانی، تهیه اسناد مناقصه و آغاز برگزاری نشست‌های هیئت‌مدیره این پالایشگاه، تعیین‌تکلیف اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش را از دیگر اقدام‌های این شرکت در دو سال گذشته خواند.

سالاری گفت: ما در پروژه شهید سلیمانی تنها ۱۰ درصد سهم داریم، اما دغدغه‌مان این است که این طرح‌ها شکل بگیرد. برخی از طرح‌ها را نیز درخواست کرده‌ایم که از اصل ۴۴ و لیست واگذاری با توجه به تکالیف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خارج شوند.

وی با بیان اینکه در بخش توسعه زیرساخت و نرم‌افزاری نیز اقدام‌هایی به‌ویژه در شرکت‌ ملی پخش فرآورده‌های نفتی (در حوزه دانش‌بنیان‌ها و کارت‌خوان‌ها) ایجاد شده است که به‌زودی رونمایی می‌شوند، گفت: در بخش تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه توزیع سوخت هم کارهای بزرگی انجام شده که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بیشترین بار مجموعه در زمینه تأمین امنیت انرژی در بخش‌های مختلف دریایی، زمینی، هوایی و ... برعهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است، افزود: در حوزه تنوع‌بخشی به سبد سوخت، ‌ اقدام‌های مطلوبی انجام شده است که مذاکرات برای جایگزینی خودروهای هیبریدی، پیگیری تولید کارخانه‌ای و تبدیل کارگاهی خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز و به کارگیری همه ظرفیت‌های این شرکت در زمینه مدیریت مصرف سوخت از آن جمله است.

سالاری با بیان اینکه کارت سوخت در اختیار افراد جوابگوی نیاز آنهاست و کارت جایگاه‌دار را به‌عنوان یک اضطرار در نظر گرفته‌ایم، گفت: برداشت سوختی که در ماه‌های گذشته در کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که حدود ۴۲ درصد از نرخ اول، ۲۱ درصد از نرخدوم و از کارت جایگاه‌داران حدود ۳۴ درصد بوده است که نشان می‌دهد باید به سوی این فرهنگ حرکت کنیم که طبق تکالیف خودمان برای اختصاص تراکنش‌ به خودروها اختصاص دهیم.

صدور ۴ میلیون کارت هوشمند سوخت در دولت سیزدهم

وی ادامه داد: در زمان ورود من به مجموعه شرکت ملی پخش تنها،  ۹ هزار کارت سوخت وجود داشت،  این در حالی بود که سالانه ۱.۵میلیون خودروی جدید به ناوگان اضافه می‌شود که با احتساب کسانی که به‌صورت المثنی نیاز به کارت سوخت دارند، نیاز مجموعه سالانه حدود ۲.۵ میلیون قطعه کارت است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در این مدت ۴ میلیون کارت سوخت صادر شد و کمبودی وجود نداشت، گفت: همچنین در حال غربالگری کارت هوشمند سوخت هستیم تا خودروهایی که غیرفعال هستند، رصد شده و بتوانیم با کارت اشخاص، حجم سهمیه موردنیاز افراد را اختصاص دهیم، اگر چه کارت آزاد ویژه شرایط اضطرار نیز همچنان در جایگاه‌ها موجوداست. با بررسی مصارف متوجه شدیم که سهمیه،  مقدار نیاز مالکان را به طور کامل پوشش می‌دهد.

برنامه‌ریزی تامین سوخت برای اربعین

سالاری با بیان اینکه برای ایام اربعین تمهیدهایی اندیشیده و هماهنگی‌ها با ستاد اربعین انجام شده است و در بخش‌های مختلف سوخت مورد نیاز خودروهای ناوگان سنگین و کارت‌های هوشمند بر مبنای پیمایش پیش‌بینی شده است، گفت: اتوبوس‌های درون‌شهری نیز با همکاری سازمان راهداری سهمیه اختصاصی دارند و برای مجموعه خارج از کشور نیز پیش‌بینی شده که ذخیره مناسب نفت‌گازداشته باشیم.

به گفته وی "امیدواریم بتوانیم در این مدت افزون بر تمرکز بر خودروهای عمومی، در مبادی ورودی نیز سوخت مورد نیاز را پیش‌بینی کنیم که پیش‌بینی جایگاه‌های سیار در مناطق کرمانشاه، مهران، ایلام، چذابه و شلمچه از آن جمله است تا سوخت موردنیاز زائران اربعین حسینی را به بهترین شکل ممکن تأمین کنیم."

نظرات

captcha

اخبار مرتبط