1402/06/07-14:44

کرمان و کرمانشاه؛ گران‌ترین استان‌ها در مرداد ماه/ تورم نقطه‌ای یزد از 50 درصد عبور کرد!

کرمان و کرمانشاه؛ گران‌ترین استان‌ها در مرداد ماه/ تورم نقطه‌ای یزد از 50 درصد عبور کرد!

بررسی‌ها نشان می‌دهند که استان یزد بیشترین تورم سالانه و نقطه به نقطه را در مرداد ماه به خود اختصاص داده است. بالاترین تورم ماهانه اما به استان‌های کرمان و کرمانشاه رسید.

به گزارش اکوفارس، پس از آنکه یکی دو روز قبل و در بدعتی عجیب، یکی از خبرگزاری‌های رسمی آمار تورم مرداد ماه سال 1402 را منتشر کرد، شب گذشته مرکز آمار نیز بالاخره گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در پنجمین ماه سال جاری را در وبسایت خود قرار داد.

گزارش مرکز آمار با داده‌هایی که پیش‌تر منتشر شده بود، تفاوتی ندارد و بر اساس آن، نرخ تورم ماهانه با افزایشی 0.4 واحد درصدی به 2.4 درصد افزایش یافته است. تورم نقطه به نقطه نیز برای اولین بار در سال جاری صعودی شد و رقم 39.8 درصد را ثبت کرد. از سوی دیگر اما تورم سالانه کاهشی بوده و به 46.7 درصد رسیده است.

این در حالیست که تفاوت در عادت‌های مصرفی و سبد مصرفی خانوار در نقاط جغرافیایی مختلف کشور باعث شده که نرخ‌های تورم در استان‌ها متغیر باشد؛ به طور معمول اقلام خوراکی در سبد غذایی خانوارهای کم‌درآمدتر وزن بیشتری دارد؛ از همین روی تغییر در قیمت این اقلام می‌تواند تاثیر بیشتری بر نرخ تورم این خانوارها داشته باشد.

به عبارت دیگر، تفاوت در نرخ تورم اقلام مختلف سبد مصرفی مثل خوراکی‌ها، آموزش، بهداشت و درمان، تفریحات و حمل‌ونقل، در کنار تفاوت در هزینه‌های خانوار مناطق مختلف باعث شده‌اند که نرخ تورم در استان‌ها، متفاوت باشند. نرخ‌های تورم در استان‌ها متفاوت است که در ادامه، این نرخ‌ها را به تفکیک استان بررسی می‌کنیم.

تورم ماهانه در 17 استان بیش از میانگین کشوری

گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که 17 استان در مرداد ماه تورمی بیش از متوسط کل کشور را ثبت کرده‌اند.

بر این اساس، دو استان کرمان و کرمانشاه با تورم ماهانه 3.5 درصدی، یشترین افزایش قیمت‌ها را در مرداد ماه تجربه کرده‌اند. استان‌های اصفهان و کهگيلويه و بويراحمد نیز با نرخ تورم ماهانه 3.4 درصدی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

در طرف دیگر اما مردم استان هرمزگان با تورم ماهانه 0.6 درصدی، کمترین تورم ماهانه مرداد ماه را تجربه کردند. پس از آن نیز سه استان سیستان و بلوچستان، قم و زنجان دارای کمترین رشد سطح عمومی قیمت‌ها بودند.

تورم ماهانه مرداد ماه 1402 به تفکیک استان

تورم ماهانه مرداد ماه 1402 به تفکیک استان

کدام استان‌ها بیشترین تورم سالانه را دارند؟

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهند که نرخ تورم دوازده ماهه در 22 استان بیش از تورم کل کشور شده است. به علاوه، تورم سالانه در 13 استان نیز از مرز 50 درصد عبور کرده است.

در این بین، استان یزد همچنان بیشترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده و تورم سالانه این استان در مرداد ماه معادل 57.2 درصد ثبت شده است. پس از آن نیز استان‌های چهارمحال و بختیاری و لرستان با 54.9 درصد و 54 درصد بیشترین تورم سالانه را تجربه کردند.

از سوی دیگر اما تورم 12 ماهه در استان تهران معادل 42.1 درصد بود و پایتخت‌نشینان در این مدت، کمترین رشد قیمت‌ها را شاهد بودند. همچنین بوشهر و فارس نیز با تورم سالانه به ترتیب 43.1 درصد و 44.5 درصدی، در رده‌های بعدی کمترین تورم سالانه در مرداد ماه قرار گرفتند.

تورم سالانه مرداد ماه 1402 به تفکیک استان

تورم سالانه مرداد ماه 1402 به تفکیک استان

پیشتازی یزد در تورم نقطه به نقطه

بررسی وضعیت تورم نقطه به نقطه نیز نشان می‌دهد که 17 استان، تورمی بیشتر از میانگین کل کشور را رقم زده‌اند و یزد با تورم نقطه‌ای 50.9 درصدی، در این بخش نیز پیشتاز است. استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری نیز در رده‌های بعدی جای دارند.

در طرف دیگر اما سه استان خوزستان، سمنان و بوشهر قرار دارند که با ثبت ارقام 33.7 درصد، 35.2 درصد و 35.7 درصدی، کمترین تورم نقطه به نقطه را شاهد بوده‌اند.

تورم نقطه به نقطه مرداد ماه به تفکیک استان

تورم نقطه به نقطه مرداد ماه به تفکیک استان

* تجارت نیوز

نظرات

captcha

اخبار مرتبط