1402/06/18-14:28

افزایش قیمت نفت در بالاترین حد 9 ماه گذشته

افزایش قیمت نفت در بالاترین حد 9 ماه گذشته

قیمت نفت حدود 1 درصد جهش کرد و به بالاترین حد در 9 ماه گذشته رسید. افزایش قیمت گازوئیل ایالات متحده و نگرانی در مورد محدودیت عرضه نفت در نتیجه تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای تمدید محدودیت های تولید باعث این افزایش شد.

به گزارش اکوفارس به نقل از اینوستینگ، بهای معاملات آتی نفت برنت با 73 سنت (0.8 درصد) افزایش به 90.65 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 64 سنت (0.7 درصد) افزایش به 87.51 دلار در هر بشکه رسید.

نفت برنت و WTI برای شش روز متوالی از نظر فنی به اشباع خرید رسیده اند، به طوری که برنت به بالاترین سطح خود از 16 نوامبر و WTI به بالاترین سطح خود از 6 سپتامبر رسید. هر دو بنچمارک در این هفته حدود 2 درصد افزایش یافتند که به افزایش تقریباً 5 درصدی هفته قبل برای برنت و 7 درصد برای WTI اضافه شد.

افزایش قیمت نفت بیشتر به دلایل عرضه است. اعضای اوپک پلاس از جمله عربستان سعودی و روسیه توافق کردند که محدودیت های تولید داوطلبانه خود را به میزان 1.3 میلیون بشکه در روز تا پایان سال تمدید کنند. انتظار می رود اوپک پلاس بازار نفت را برای آینده قابل پیش بینی محدود نگه دارد.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، متغیرهای سمت عرضه محرک اصلی قیمت نفت هستند. نگرانی‌ها در مورد تقاضای نفت چین به دلیل بهبود ضعیف پس از همه‌گیری و اقدامات محرک در این کشور که کمتر از انتظارات بوده است، همچنان ادامه دارد.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا اخیراً به چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان سفر کرد که پیامدهایی برای تجارت نفت و روابط دیپلماتیک دارد. باران های شدید در چین نگرانی ها را در مورد چشم انداز اقتصادی این کشور افزایش داده است. صادرات و واردات چین در ماه اوت کاهش یافت که نشان دهنده کاهش تقاضای جهانی و هزینه های مصرف کننده است. دلالان نفت نیز در حالی که به فکر افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم هستند، بانک های مرکزی ایالات متحده و اروپا را زیر نظر دارند. این افزایش نرخ ممکن است بر رشد اقتصادی تأثیر بگذارد و تقاضا برای نفت را کاهش دهد.

به طور کلی، پویایی عرضه، نگرانی های تقاضا و اقدامات سیاست پولی، همگی بر بازار نفت تأثیر می گذارند و قیمت ها را به بالاترین سطح چند ماهه سوق می دهند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط