1402/06/21-13:35

از کاهش تولید مرغداران تا فاسدشدن نهاده پس از شش ماه

از کاهش تولید مرغداران تا فاسدشدن نهاده پس از شش ماه

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران میهن با تاکید بر اینکه اقدام قوه قضاییه برای ترخیص به‌موقع کالا‌های اساسی در رفع مشکلات تولید کشور بسیار با اهمیت است، گفت: اگر نهاده بیش از ۶ ماه در انبار گمرکات باقی‌بماند آن نهاده دیگر قابلیت استفاده نخواهد داشت.

به گزارش اکوفارس به نقل از میزان، عدم دسترسی به‌موقع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به مواد اولیه و کالا‌های اساسی یکی از معضلاتی است که بخش تولید کشور با آن روبه‌رو است. رسوب، عدم ترخیص فوری کالا‌ها و در مواردی فساد آن‌ها به‌علت شرایط نامناسب نگهداری از دلایلی است که باعث ایجاد مشکل برای تولیدکننده می‌شود.  

در همین راستا قوه قضاییه جهت حل مشکلات تولیدکنندگان و هدررفت منابع و کالا‌های کشور اقدامات قابل توجه‌ای را برای ترخیص به‌موقع کالا‌ها انجام داده است.  

انتقال ۱۳ هزار تن نهاده‌های سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد همدان به بزرگ‌ترین واحد تولید تخم‌مرغ کشور یکی از اقدامات قوه قضاییه در رابطه با این مسئله است که زمینه افزایش تولید ۲۵ درصدی بزرگترین واحد تولید تخم‌مرغ در کشور را فراهم خواهد کرد.

در این باره حمیدرضا کوچک‌کاشانی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران میهن، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: تولیدکنندگان برای خرید نهاده حدود ۴ ماه است که در سامانه بازرگاه ثبت‌نام و حتی هزینه خرید نهاده‌ها را پرداخته کرده‌اند، اما واردکنندگان می‌گویند به‌علت مشکلات گمرکی و پرداخت ارز امکان ترخیص کالا‌ها را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه عدم ترخیص به‌موقع کالا‌ها و تحویل آن به تولیدکنندگان باعث کاهش تولیدات مرغداران شده است، افزود: مرغداران و تولیدکنندگان طی نامه‌های متعدد خطاب به دستگاه‌های ذی‌ربط خواستار رفع نیاز تولیدکنندگان به کنجاله‌های مورد نیاز بوده‌اند.  

کاشانی با تاکید بر اینکه برای مرغداران نهاده‌هایی مانند ذرت و سویا بسیار با اهمیت است، اظهار کرد: اگر این نهاده‌ها با تاخیر به دست تولیدکننده برسد، مرغدار مجبور به استفاده از کنجاله نامرغوب می‌شود و همین مساله هم به تولید ضربه خواهد زد و هم تغذیه و سلامت مردم را با مشکل مواجه خواهد کرد.  

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران میهن با تاکید بر اینکه عدم به‌موقع ترخیص کالا‌ها موجب افت کیفیت نهاده‌ها می‌شود، گفت: حدود یک سال است که نهاده مرغوب به دست تولیدکنندگان نرسیده است، در گذشته سویا با پروتئین حدود ۴۴ درصد به دست تولیدکننده می‌رسید، اما در حال حاضر پروتئین سویا‌ها کاهش یافته است و حتی در مواردی با پروتئین ۲۷ درصد مواجه شده‌ایم.  

به گفته وی، اگر نهاده بیش از ۶ ماه پس از تولید به مصرف نرسد، آن نهاده فاسد و غیرقابل استفاده خواهد بود.

کاشانی یکی دیگر از مشکلات عدم به‌موقع ترخیص کالا را افزایش قیمت نهاده‌ها دانست و گفت: در چنین شرایطی در کنار افزایش قیمت، زمینه تخلف برخی از سودجویان در بازار نیز  به وجود خواهد آمد و ممکن است کالا‌هایی را با قیمت بالا و با کیفیت پایین عرضه کنند.

نیاز روزانه یک مرغ به نهاده ۱۲۰ گرم است

به گفته رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران میهن، هر مرغ روزانه به حدود ۱۲۰ گرم نهاده نیاز دارد که ۹۰ الی ۹۵ گرم آن، ذرت و سویا است و اگر مرغداری دارای یک گله صدهزارتایی باشد روزانه به ۱۲ تن نهاده احتیاج خواهد داشت.  

وی در پایان تاکید کرد: اقدام قوه قضاییه در خصوص رفع رسوب کالا‌های اساسی، به‌خصوص نهاده‌ها جای تقدیر دارد، این مسئله باعث خواهد شد که تولید کشور با افزایش روبه‌رو شود و موانع بر سر راه تولیدکنندگان از بین برود، در این رابطه امیدوار هستیم که سایر دستگاه‌ها نیز در کنار این قوه به رفع مشکلات بپردازند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط