1402/06/28-10:15

ایست قلبی سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت/ قیمت‌ها به روز نمی‌شود

 ایست قلبی سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت/ قیمت‌ها به روز نمی‌شود

باوجود اینکه وزارت صمت، سامانه ۱۲۴ را به‌عنوان مرجع رسمی اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات معرفی کرده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اطلاعات این سامانه به‌روزرسانی نشده و مردم نمی‌‎توانند قیمت کالا‌‎ها را به‌صورت دقیق در این سامانه استعلام کنند.

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، آشفتگی قیمت کالا‌ها و خدمات در برخی از بازار‌ها بر هیچ کسی پوشیده نیست و حتی گه گاه خود مسئولان نیز به تفاوت قیمت‌ کالا‌های یکسان اشاره داشته‌اند؛ هنوز مردم ماجرای گوجه‌فرنگی ارزان‌قیمت، نزدیک منزل یکی از رؤسای جمهور کشور را فراموش نکرده‌اند.

به سبب اهمیت قیمت یکسان در کلیه گروه‌های کالایی و خدماتی، وزارت صمت از سامانه‌ای تحت عنوان سامانه 124 رونمایی کرد تا مردم علاوه بر اطلاع‌رسانی از قیمت هر گروه کالایی و خدماتی، گران‌فروشان را نیز به وزارت صمت معرفی کنند تا شاهد آشفتگی و نابسامانی در بازار نباشیم.

ایست قلبی سامانه 124

جست‌وجوی خبرنگار تسنیم در سامانه 124 حکایت از این دارد که در برخی از بخش‌ها نظیر لوازم‌خانگی، قیمت‌های درج شده در سامانه فوق به‌روزرسانی نشده است. در واقع متولی این سامانه، ساده‌ترین کار لازم، یعنی درج قیمت لحظه‌ای کالا و خدمات را نیز فراموش کرده است، موضوعی که به سردرگمی مردم در بازار دامن زاده است.

بررسی خبرنگار ما حاکی است، در بازار لوازم‌خانگی و تلفن همراه، شاهد تفاوت قیمت عجیبی در خصوص اجناس تولید شده در داخل کشور هستیم،  به‌گونه‌ای که در برخی از اجناس نظیر یخچال تفاوت قیمتی چندمیلیونی برای مدل یکسان برند ایرانی، مشاهده می‌شود. همچنین باتوجه‌به ایام آغاز سال تحصیلی تفاوت قیمت در بازار لوازم‌التحریر نیز کاملاً مشهود است.

عجیب اینجاست که تماس با سامانه فوق نیز مقدور نبوده و شماره تماس ذکر شده در سامانه وزارت صمت یعنی 22059371 همواره بوق یک سر یا اشغال را می‌زند، از سوی دیگر گفت‌وگو با یکی از کارشناسان مرکز تماس 124 نکته جالبی را نشان می‌دهد.

این کارشناس با پذیرش عدم به‌روزرسانی قیمت‌ها در سامانه 124 گفت: متأسفانه قیمت برخی از گروه‌های کالایی نظیر لوازم‌خانگی و تلفن همراه تغییر نکرده است که شاید این امر به دلیل تغییرات متعدد در بازارهای فوق باشد.

دلیل عدم به‌روزرسانی قیمت‌ها چیست؟

حسین فرهیدزاده معاون وزیر و رئیس حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در پاسخ به علت عدم به‌روزرسانی سامانه 124 به خبرنگار تسنیم گفت: در برخی از حوزه‌های کالایی به سبب وجود مسائلی نظیر تعزیرات، قیمت‌ها به‌روزرسانی نشده است.

وی ادامه داد: البته در روزهای اخیر جلساتی پیرامون موضوع فوق برگزار شده است و فارغ از بحث به‌روزرسانی سامانه، اطلاعات جدیدی نیز مخابره خواهد شد.

به گزارش تسنیم، ازآنجایی‌که تمامی فروشندگان کالا باید در سامانه 124 عضو باشند، فروشنده قادر نیست بیشتر از ارزش کالای خود را دریافت کند، درواقع هر کالا دارای یک بارکد اختصاصی فروش بوده که این بارکد به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود، لذا قیمت آن کالا در تمامی کشور مقطوع بوده و امکان تخلف به حداقل می‌رسد و از سوی دیگر مصرف‌کننده نیز با تلفن همراه هوشمند خود قادر به اسکن بارکد و در نتیجه استعلام لحظه‌ای قیمت خواهد بود.

با وجود مشکلات فعلی سامانه 124 بهتر است مسئولان فکری به حال وضعیت این سامانه کنند؛ اگر قرار است سازوکار اعلام قیمت که اصلی‌ترین کارکرد این سامانه است با مشکل مواجه شود، شاید بهتر باشد که این سامانه تعطیل شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط