1402/07/08-12:08

سد گتوند به پرشدگی ۹۵درصدی رسید

سد گتوند به پرشدگی ۹۵درصدی رسید

در حال حاضر، با وجود ذخیره ۴.۴ میلیارد مترمکعبی آب در مخزن سد گتوند، این سد پرشدگی ۹۵درصدی را تجربه می‌کند و وجود آن، برای تأمین آب استان پهناور خوزستان در شروع سال آبی جدید، بسیار مغتنم و مهم است.

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، در تابستان امسال که پیک تقاضای مصرف برق به رقم بی‌سابقه 73 هزار و 463 مگاوات رسید و 36بار رکورد پیک مصرف شکست، نیروگاه‌های برق‌آبی سهم پررنگی در تأمین برق کشور ایفا کردند.

از نیاز برقی کشور در زمان پیک تابستان، بیش از 8000 مگاوات از طریق تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی تأمین شد و در این بین، نیروگاه‌های سدهای احداث شده در حوضه آبریز کارون بزرگ، نقش اصلی را ایفا کردند.

در حوزه آبریز کارون بزرگ با وجود سدهای متعدد، هر آنچه از سدهای بالادست جهت تأمین آب و تولید انرژی برق آبی در تابستان رهاسازی شده در سد بزرگ گتوند ذخیره شده است. به‌عبارتی، وجود سد گتوند، این اطمینان را به تصمیم‌گیران می‌دهد و این فرصت را برای کشور فراهم کرده، که با استفاده از ظرفیت ذخیره‌سازی آب در این سد، از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی سدهای بالادست استفاده حداکثری شود و نگرانی بابت از دست رفتن منابع آبی وجود نداشته باشد.

در حال حاضر، با وجود ذخیره 4.4 میلیارد مترمکعبی آب در مخزن سد گتوند، این سد پرشدگی 95درصدی را تجربه می‌کند و وجود آن، برای تأمین آب استان پهناور خوزستان در شروع سال آبی جدید، بسیار مغتنم و مهم است.

سد گتوند در حال حاضر با ذخایر عظیم آبی، پشتوانه تأمین آب این روزهای خوزستان و ماههای ابتدایی پاییز است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط