1402/07/15-15:36

وعدۀ وزارت صمت عملی نشد

وعدۀ وزارت صمت عملی نشد

با گذشت یک هفته از وعده معاون وزیر صمت مبنی بر عرضه خودرو در نوبت جدید سامانه یکپارچه، اما هنوز خبری از بازشدن این سامانه نیست.

به گزارش اکوفارس، در حالی که منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت از برگزاری نوبت‌ سوم عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه خبر داده بود اما با گذشت یک هفته از این وعده، هیچ خبری از بازگشایی سامانه یکپارچه و عرضه خودرو در این سامانه نیست. 

منوچهر منطقی در مصاحبه‌ای که روز جمعه 7 مهرماه منتشر شد، اعلام کرد که از ابتدای هفته آینده عرضه خودرو به شیوه جدید در سامانه آغاز می‌شود و 4 خودروساز در این دور عرضه خواهند داشت. 

وی افزود: در شیوه جدید عرضه خودرو از انبوه به متعدد و متوالی تغییر می‌کند. 

پیرو اعلام این موضوع از سوی معاون وزیر صمت، مهدی تقدسی مدیر سامانه یکپارچه خودرو اعلام کرد که برای بازشدن سامانه در انتظار دریافت اطلاعیه سازمان حمایت است، اما هنوز هیچ اطلاعیه‌ای دریافت نکرده است تا بارگذاری اطلاعات انجام و اجرای طرح آغاز شود. 

* وعده معاون وزیر صمت درباره عرضه خودرو محقق نشد

این گزارش می‌افزاید: اما با گذشته یک هفته از وعده معاون وزیر صمت هنوز هیچ خبری از بازشدن سامانه یکپارچه خودرو برای عرضه خودروهای تولید داخلی نیست. 

در واقع با توجه به اینکه سامانه یکپارچه خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است، اطلاع‌رسانی درباره بازگشایی این سامانه باید توسط وزارت صمت انجام شود که طی یک هفته گذشته بعد از اینکه معاون وزیر صمت از آغاز عرضه خودرو در ابتدای هفته یعنی 8 مهر خبر داد، هیچ مقام مسئولی در وزارت صمت و سازمان حمایت درباره زمان و نحوه عرضه خودرو در دور سوم اطلاع‌رسانی نکرده است.

این وضعیت در حالی است که بسیاری از متقاضیان واقعی خرید خودرو در انتظار برگزاری دور سوم عرضه یکپارچه خودرو هستند تا بتوانند با ثبت‌نام در سامانه خودرو به قیمت کارخانه‌ای خریداری کنند.‌

همچنین با وجود اینکه سامانه یکپارچه عرضه خودرو تحت نظارت سازمان حمایت است مدتی پیش وزیر صمت اعلام کرد که سامانه یکپارچه عرضه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست و این سامانه متعلق به شورای رقابت است.

به گزارش فارس تاکنون عرضه یکپارچه خودرو از طریق سامانه 2 بار توسط وزارت صمت و در زمان تصدی‌گری فاطمی امین بر این وزارتخانه اجرا شد. دور اول عرضه  در اسفند ماه سال گذشته و دور دوم عرضه در اردیبهشت امسال برگزار شد که در این عرضه‌ها تمام متقاضیان ثبت‌نام کننده که دارای شرایط لازم بودند بدون قرعه‌کشی در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند. 

بعد از اینکه عرضه خودرو‌ در اردیبهشت به ثبت‌نام کنندگان در سامانه آغاز شد، بازار تحت تاثیر قرار گرفت و قیمت‌ها خودرو کاهشی شد، البته عوامل دیگری نیز در کاهشی شدن قیمت خودرو موثر بود از جمله قیمت گذاری خودروهای داخلی و مونتاژی توسط شورای رقابت، ثبات نرخ ارز و افزایش تولید و عرضه خودرو که همه اینها تلاطمات بازار خودرو را بعد از 4 سال کاهش داد و بازار خودرو بالاخره به آرامش رسید. 

* عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه در هفته جاری

با وجود اینکه هنوز تکلیف عرضه خودروهای داخلی در دور سوم عرضه مشخص نشده است به گفته مهدی ضیغمی معاون وزیر صمت این هفته عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه آغاز می‌شود. 

به گزارش فارس حدود 32 هزار نفر در نوبت تحویل خودروهای وارداتی قرار دارند که تاکنون تعداد محدودی خودروی چانگان به متقاضیان تحویل داده شده است. 

* فارس

نظرات

captcha

اخبار مرتبط