1400/05/28-10:47

تداوم روند کاهشی بهای نفت در بازار‌های جهانی

تداوم روند کاهشی بهای نفت در بازار‌های جهانی

قیمت نفت امروز در بازار‌های جهانی به پایین‌ترین حد خود نسبت به ۳ ماه گذشته رسید.

به گزارش اکوفارس به نقل از رویترز، ترس از شیوع دوباره ویروس جهش یافته دلتا کرونا در جهان و اعمال دوباره برخی محدودیت‌ها در کشور‌های بزرگ از جمله چین موجب کاهش بی سابقه بهای نفت به پایین ترین میزان در سه ماه گذشته شد.

بر این اساس،  قیمت نفت خام برنت دریای شمال با ۱.۳ درصد کاهش به ۶۷ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید. همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا پس از روند‌های نزولی پی در پی در روز‌های اخیر با ۱.۴ درصد کاهش، ۶۴ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

این کمترین میزان قیمت جهانی نفت آمریکا در سه ماه گذشته محسوب می شود که در مجموع بیش از ۵ درصد کاهش داشته است. نگرانی سرمایه گذاران از روند صعودی ابتلا به کرونا دلتا در جهان یکی از دلایل اصلی این کاهش قیمت است.

کریگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار‌های نفتی در این باره گفت: قیمت نفت همچنان در سطوح حمایتی خود حداقل تا اواخر تابستان سال جاری نزولی خواهد بود و ممکن است هر بشکه نفت خام آمریکا به حدود ۶۵ دلار هم برسد.

به گفته وی، کنترل نسبی رشد ابتلا به کرونای دلتا در چین به دلیل اعمال محدودیت‌ها و نیز برخی نقاط ضعف در داده‌های آمریکا موجب افزایش نسبی قیمت نفت در هفته گذشته شد ولی این روند نتوانست دوام چندانی داشته باشد.

تحلیلگران می‌گویند اگر بهای هر بشکه نفت آمریکا به زیر ۶۵ دلار در معاملات بازار‌های جهانی برسد این ریزش می‌تواند تا محدوده ۵۷ دلار هم ادامه داشته باشد که کمترین میزان خود در چند ماهه اخیر خواهد بود و پیامد‌های منفی زیادی را برای رشد اقتصادی سه ماهه آخر سال جاری میلادی در پی خواهد داشت.

در هفته‌های گذشته همچنین افزایش ناگهانی ذخایر بنزین در آمریکا موجب نگرانی‌های فزاینده از کند شدن روند تقاضا در جهان شد. به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر بنزین در این کشور با ۶۹۶ هزار بشکه افزایش به ۲۲۸.۲ میلیون بشکه رسید در حالی که کارشناسان انتظار داشتند این میزان حدود ۱.۷ میلیون بشکه کاهش داشته باشد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط