1402/09/11-15:05

کمبود ۳۰۰ میلیون مترمکعبی ذخایر ۵ سد تهران

کمبود ۳۰۰ میلیون مترمکعبی ذخایر ۵ سد تهران

با افت ۴۴درصدی بارش‌های تهران در آبان‌ماه و ادامه یافتن خشکسالی سال گذشته در ۲ ماه ابتدایی سال آبی جاری، وضعیت ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران نسبت به شرایط نرمال، شرایط مطلوبی نیست.

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، بخش عمده‌ای از منابع آب شرب تهران از 5 سد لار، ماملو، لتیان، امیرکبیر و طالقان تأمین می‌شود. این سدها درحال حاضر وضعیت نامطلوبی در میزان ذخایر دارند و دلیل اصلی کسری آب پشت سدهای تهران نیز ناشی از کم‌بارشی سال آبی گذشته، مصارف بالای آب در تهران و ادامه یافتن خشکسالی سال گذشته در 2 ماه ابتدایی سال آبی جاری است.

تا امروز که بخش عمده‌ای از پاییز را پشت سرگذاشته‌ایم، نه‌تنها پیش بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر پربارشی پاییز امسال برای تهران محقق نشده است، بلکه با کاهش قابل‌توجه بارش‌ها در استان تهران مواجه بوده‌ایم، به‌طوری که بارش‌های آبان‌ماه تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلند مدت به ترتیب با کاهش 44 و 24.6 درصدی مواجه بود.

درحال حاضر ذخایر آبی سدهای پنج‌گانه تهران در مجموع به 305 میلیون مترمکعب می‌رسد، درحالی که میزان ذخایر نرمال سدهای تهران در انتهای پاییز باید حداقل 597 میلیون مترمکعب باشد و نسبت به این رقم، حدود 300 میلیون مترمکعب کسری در مخازن سدهای تهران داریم.

جدول زیر وضعیت ذخایر سدهای تهران را نشان می‌دهد که نسبت به زمان مشابه سال قبل، در بخش‌های غربی (سدهای طالقان و امیرکبیر) با رشد نسبی و در سدهای شرقی (لتیان، لار و ماملو، با افت نسبی مواجه بوده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط