1400/06/02-12:38

برنج‌کاران سه شنبه سم پاشی نکنند

 برنج‌کاران سه شنبه سم پاشی نکنند

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: در مناطق شمالی کشور، برنج کاران روز سه شنبه محلول پاشی و سم پاشی را به سبب شرایط جوی انجام ندهند.

به گزارش اکوفارس، مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، از رگبار و رعد و برق در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: امروز در برخی مناطق شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، گلستان و شمال شرق کشور رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید و در ارتفاعات البرز بارش پراکنده رخ می دهد.

وی افزود: طی ساعات بعدازظهر تا روز چهارشنبه در جنوب شرق کشور همچنان شاهد رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و ناپایداری جو هستیم، همچنین در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، شرق فارس و قسمت های جنوب شرق کشور بارش های موسمی رخ می دهد.

حقیقت از ماندگاری هوای گرم در برخی نقاط خبر داد و گفت: گرچه نسبت به هفته های قبل، دما یک تا ۲ درجه تعدیل می شود، اما ماندگاری هوای گرم در اغلب نقاط وجود دارد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به دامداران بیان کرد: دامداران و عشایر در ارتفاعات هرمزگان سعی کنند به حاشیه رودخانه های فصلی به سبب احتمال سیلابی شدن مسیل ها نروند، همچنین از رفتن به ارتفاعات به دلیل برخورد صاعقه اجتناب کنند.

وی ادامه داد: در مناطق شمالی کشور، برنج کاران  روز سه شنبه محلول پاشی و سم پاشی را به سبب شرایط جوی انجام ندهند.

به گفته حقیقت، با توجه به آغاز فصل برداشت پسته در مناطق مرکزی کشور طی روزهای آتی توصیه می شود که پسته کاران از محلول پاشی و گوگرد پاشی به سبب کاهش کیفیت محصول اجتناب کنند.

این مقام مسئول در توصیه دیگر به دامداران گفت: با توجه به ماندگاری هوای گرم گاوداری های شیری، مه پاش های خود را از ساعت ۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر روشن کنند.

حقیقت با اشاره به کمبود ۵۰ درصدی بارش نسبت به سال زراعی گذشته بیان کرد: با توجه به شرایط بارش و پایان سال زراعی، خشکسالی در انواع و اقسام مختلف در استان های کشور داریم چرا که بارش های رگباری نتوانست کمبود بارش در خیلی از استان ها را جبران کند.

وی ادامه داد: بنابر آمار در مناطق جنوبی تر خشکسالی بسیار شدید و در مناطق شمالی خشکسالی ضعیف، متوسط تا شدید وجود دارد.

حقیقت با اشاره به اینکه امسال در اکثر مناطق خشکسالی با شدت و ضعف وجود دارد، بیان کرد: امسال انواع خشکسالی همچون هیدرولوژی، کشاورزی و هواشناسی را در اکثر مناطق تجربه کردیم.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: بنابر مدل های اقلیمی، بارش های پاییز با تاخیر آغاز می شود و همچنان نسبت به دوره بلندمدت کمتر خواهد بود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط