با حذف فاصله گذاری اجتماعی قیمت بلیت اتوبوس تغییر نمی کند
امانی گفت: قیمت بلیت اتوبوس بعد از برداشته شدن فاصله گذاری اجتماعی کاهش نمی یابد.
به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه قیمت بلیت اتوبوس بعد از برداشته شدن فاصله گذاری اجتماعی کاهش می یابد؟ گفت: در ایام کرونا شرکت های حمل و نقلی ۳ هزار میلیارد تومان ضرر دیدند و در حال حاضر هم دخل وخرج شرکت ها با هم همخوانی ندارد و بنابراین قیمت بلیت اتوبوس کاهش نمی یابد.
سهم تصادفات در ناوگان حمل و نقل عمومی تنها ۳ درصد است
او درباره افزایش تعداد تصادفات اتوبوسها گفت: سهم اتوبوس در میزان تصادفات ۳ درصد است و در سال ۲۴۰ میلیون نفر جا به جا می شوند بنابراین با این میزان جا به جایی سهم تصادفات ناچیز است.
امانی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۷۲ هزار کامیون فعال در جادهها داریم که ۱۶۹ هزار دستگاه آن فرسوده است، افزود: نوسازی را از چند مسیر طی میکنیم که شامل واردات خودروهای اروپایی زیر سه سال ساخت و همچنین خرید از تولید کنندگان داخلی است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در مورد واردات کامیونهای دست دوم اروپایی گفت: تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی سنگین کمتر از سه سال کارکرد ثبت سفارش شده و یک هزار و ۶۰۰ دستگاه آن تاکنون ترخیص شده است و مابقی در گمرکات در حال ترخیص هستند. همچنین از این تعداد هم ۶۰۰ دستگاه شماره گذاری شده است.
امانی تصریح کرد: اگر مشکلاتی پیش نیاید ظرف چهار ماه آینده مابقی کامیونهای مانده در گمرک ترخیص خواهند شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کامیونهای وارداتی با برند روز دنیا منطبق هستند و تولید کنندگان خارجی نمایندگیهایی در داخل کشور دارند که مشخص شده است.
او ادامه داد: بعد از ورود دادستانی به پرونده دپوی کامیونها در گمرکات فرآیند ترخیص کامیونها سرعت پیدا کرده است. سایر دستگاههای ذی ربط در این پرونده، مشکلاتی داشتند که برطرف شده و فرآیند ترخیص به خوبی در حال انجام است.
امانی درباره حمایت از خریداران کامیون از تولید کنندگان داخلی تأکید کرد: از محل تولید داخل ۱۰ هزار دستگاه نوسازی میشود که بخش زیادی از آنها تا پایان سال و مابقی تا نیمه دوم سال آینده به فروش خواهند رسید.
به گفته این مقام مسئول به دارندگان خودروهای فرسوده برای خرید این کامیونها، تسهیلات تا ۸۰ درصد قیمت کامیون داده شده که نرخ سود آن ۶ تا ۸ درصد و برای سایر افراد ۹ درصد است.
او اظهار کرد: ۱۰ درصد هزینه کامیون نو نیز به صورت اسقاط کامیون فرسوده بوده که جزو آورده متقاضی محسوب میشود که مابهالتفاوت باقیمانده را متقاضی دریافت این کامیونها پرداخت خواهند کرد.
امانی با بیان اینکه در بحث نوسازی ناوگان مسافری هم برنامههایی را در دستور کار خود قرارداده ایم، گفت: یک شرکت داخلی اقدام به تولید اتوبوس میکند و برنامهریزی برای نوسازی این ناوگان را هم در دستور کار خود قرار داده که در بحث مینی بوس هم تنوع بیشتری دارد و علاوهبر شرکتهای واردکننده همکاری خود را با شرکتهای داخلی برای تولید این ناوگان هم در دستور کار خود قرار دادهایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در بحث تاکسیهای سواری برای سه هزار دستگاه با ایرانخودرو قرارداد منعقد کرده ایم.
او با بیان اینکه ۱۵۰ هزار دستگاه ناوگان فرسوده داریم که نوسازی حدود ۱۴ هزار دستگاه را در دستور کار خود قرار داده ایم و حدود ۳ هزار دستگاه نوسازی شدهاست، گفت: قیمت یک دستگاه اتوبوس حدود دو و نیم میلیارد تومان است که ما سعی داریم ۸۰درصد آن را تسهیلات پرداخت میکنیم.
این مقام مسئول بیان کرد: در بحث واردات کامیونها از ابتدا سازمان راهداری و حملونقل جادهای ورود کرده و با توجه به آنکه بسیاری از کارها در حیطه وظایف ما نبوده، اما به دلیل آن که ما خود را متولی رانندگان میدانستیم، در بحث حملونقل و در جهت تسهیل کردن کارها، فعالیتهایی را انجام داده ایم.
امانی توضیح داد: طبق هماهنگیهایی که صورتگرفته ما سعی کردهایم اسقاط کامیونها را بعد از ترخیص کامیون انجام دهیم و همچنین هماهنگی با دستگاههای مختلف از جمله محیطزیست و وزارت صنعت و بانک مرکزی و همچنین گمرک برای ترخیص هرچه سریعتر کامیونها انجام دادهایم.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای توضیح داد: تا جایی که مقدور است تمامی دوربینهای جادهای را فعال کرده ایم و تنها ۱۰ درصد از دوربینهای جادهای فعال نیستند که آنها را به زودی فعال میکنیم و ما بهمحض آنکه متوجه شدیم دوربین جادویی غیرفعال است، آن را فعال خواهیم کرد.
امانی همچنین درباره بدهیهای سازمان راهداری هم گفت: حدود هشت هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم و سه تا چهار هزار میلیارد تومان هم در مسیر است که در مجموع حدود دوازده هزار میلیارد تومان بدهیهای ما به پیمانکاران است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طبق برنامهریزیهایی که انجام دادیم، حدود یکسوم از بدهیها پرداخت میشود و مجدداً کار شرکتها آغاز میشود و دوباره بهمرور مطالبات آنها پرداخت میشود.
او تصریح کرد: اتوبوس برای جابه جایی و حمل بار سقف مجازی دارد و هر ناوگان باید حدود پانصد کیلو بار یا مسافر جابه جا کند و ما درصورتیکه مشاهده کنیم که اتوبوس خارج از این ظرفیت بار یا مسافر حمل میکند با آن برخورد میکنیم و پلیس هم مانع از حرکت آنها میشود.
امانی با بیان اینکه یک هزار و ۵۸۵ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور قرار دارد، گفت: حدود دویست نقطه از این مناطق اصلاحشده و ۲۵۱ نقطه هم در اولویت ما قرار دارد که برخی از اقدامات آنها و زیرسازیها انجامشده است و همچنین اصلاح ۱۵۸۵ نقطه حادثهخیز را هم در دستور کار خود قرار دادیم که برای این اصلاح آنها سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
او با بیان اینکه ۸۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی سازمان راهداری است و حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم که بتوانیم راهها را نگهداری کنیم، گفت: در بدبینانهترین حالت اگر این ۷۰ هزار میلیارد تومان تامین نشود ۲۸ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راهها نیاز داریم، اما درآمد سالانه سازمان در سال گذشته ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که ۲هزار و۷۰۰ میلیارد تومان آن وصول شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان راهداری و حملونقل جادهای املاک و یا زمینی ندارد، گفت: ما تنها یک ساختمان فرهنگی، آموزشی و رفاهی در خیابان فرشته داریم که این باشگاه در اختیار تمامی راهداران و کارکنان سازمان راهداری است و یک ساختمان اداری هم بعد از ادغام سازمان راهداری و حملونقل جادهای در اختیار ما قرار گرفته است و ما اگر زمین مازادی داشته باشیم، طبق قانون جهش تولید باید در اختیار دستگاهها قرار دهیم.
او در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص که آیا برنامهای برای مسکن نیروهای راهداری دارید یا خیر؟ گفت: طبق تفاهمنامهای که شرکتهای حملونقلی با سازمان و معاونت مسکن و ساختمان منعقد شده و برنامهریزی برای تامین مسکن نیروهای راهداری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و همچنین شرکتهای حملونقلی قرار گرفته و ثبتنام از این افراد انجام شده است.
او با بیان اینکه وظیفه سازمان راهداری و حملونقل جادهای آن است که کوچکترین مشکل در حوزه تأمین لاستیک و یا قطعات لوازمیدکی ناوگان حملونقل جادهای را هم پیگیری کنیم، گفت: ما اینموضوع را همواره از وزارت صمت پیگیری کردیم و این اقدامات جزو وظایف ستاد تنظیم بازار است و درصورتیکه تصمیمی گرفته شود ما آن را انجام میدهیم. همچنین این موضوع از سوی سازمان حمایت پیگیری شدهاست.
او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با اینکه آیا لاستیک بهصورت سهمیهای به ناوگان و به رانندگان اتوبوس و یا ناوگان حملونقل جادهای ارائه میشود؟ گفت: از سال ۹۹ لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومان متوقف شد، اما با پیگیریهایی که انجام دادیم، ستاد تنظیم بازار و سازمان راهداری اعلام کرد که این لاستیکها در اختیار رانندگان قرار بگیرد که تا پایان سال توزیع کردیم، اما در حال حاضر لاستیک سهمیهای نداریم و اینموضوع را هم از سمت وزارت صمت پیگیری میکنیم.
او توضیح داد: میزان حمل و جابه جایی کالا از مرز ۵۰۰میلیون تن گذشته و در این زمینه همکاریهای بسیاری را انجام دادهایم.
امانی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر تخصیص قیر به پروژههای سازمان راهداری با توجه به افزایش جهشی قیمت این کالا اظهار کرد: یکی از مشکلات و معضلات دستگاههای عمرانی از جمله سازمان راهداری موضوع قیر است و اگر مشکل تخصیص قیر حل شود بسیاری از پروژهها به مرحله اجرا میرسند.
او با اشاره به افزایش قیمت قیر در بورس ادامه داد: امروز با مشکل افزایش قیمت قیر مواجه هستیم به صورتی که قیمت قیر در بورس به بیش از ۱۲ میلیون تومان هم رسیده است و تخصیص قیر به میزان مورد نیاز سازمان راهداری نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از زمان تخصیص قیر رایگان، گفت: طبق مصوبهای در قانون بودجه، تخصیص قیر در شش ماه دوم سال عملیاتی میشود، اما شش ماهه دوم سال، فصل مناسبی برای اجرای پروژههای عمرانی نیست و تنها در چند استان گرمسیر میتوانیم پروژههای عمرانی را پیش ببریم.
امانی ادامه داد: سهم وزارت راه و شهرسازی از قیر رایگان هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از این میزان تا دو هزار میلیارد تومان سهم دارد و مجلس به این موضوع ورود کرده است تا هر چه سریعتر قیر رایگان به وزارت راه و شهرسازی تخصیص پیدا کند و در حال حاضر حوالهها داده شده است.
او با اشاره به توافق مجلس با دستگاههای مربوطه برای ارائه قیر با قیمت کمتر به دستگاههای عمرانی اظهار کرد: در حالی که امروز قیمت قیر ۱۲ میلیون تومان است با ورود مجلس قرار بر این شده است که قیر با قیمت ۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به وزارت راه و شهرسازی اختصاص پیدا کند. البته میزان قیر تخصیص یافته بسیار کم است و سازمان راهداری به دو میلیون تن قیر در سال نیاز دارد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا تهاتر قیر با بدهی پیمانکاران ادامه دارد؟ تاکید کرد: هر گونه تهاتر درباره قیر ممنوع اعلام شده است و هیچ تهاتری در این زمینه نداریم و تمام عملیات مربوط به قیر در سامانه مربوطه گزارش گیری میشود و روند مصرف قیر شفاف است.
نظرات