روسیه اجازه افزایش ناوگان دریایی ایران در خزر را نمیدهد!
عضو هیات مدیره کانون موسسات حملونقل اظهار داشت: روسیه اجازه افزایش ناوگان دریایی کشورمان در دریای خزر را نمیدهد. باید توجه داشته باشیم که کشتی متعلق به ناوگان ایران باید از دریای سیاه وارد خزر شود و باید از ولگا-دن عبور کنند چراکه سطح آب خزر 28 متر و سطح آب دریای سیاه پایینتر است. اما روسها خطی را در این مسیر راهاندازی کردند و با 7 دریچه احداث شده توانستند سطح آب این مسیر را هم تراز دریای خزر کنند که این مسیر به طور انحصار در اختیار روسیه است.
به گزارش اکوفارس، مسعود دانشمند، عضو هیات مدیره کانون موسسات حملونقل با تاکید بر اینکه روسها نرخ حمل بار در مسیر دریای خزر را تعیین میکنند، اظهار داشت: قیمتگذاری در دریای خزر در اختیار روسها است چراکه اکثریت کشتیهای فعال در منطقه متعلق به روسهاست و در برآورد قیمتها، هزینهها و زمانهای رفت و برگشت را تعیین و برای مثال عدد 45 دلار را اعلام میکنند در حالی که قیمت واقعی حمل هر تن کالا در این مسیر 17 دلار بیشتر نیست و ما هم امکان اعتراض نداریم چراکه قیمتگذار روسیه است.
این فعال حوزه حمل و نقل با بیان اینکه از آنجایی که عمده ناوگان در اختیار روسها است نرخ حمل بار را هم روسیه تعیین میکند، ادامه داد: روسیه اجازه افزایش ناوگان دریایی کشورمان در دریای خزر را نمیدهد. باید توجه داشته باشیم که کشتی متعلق به ناوگان ایران باید از دریای سیاه وارد خزر شود و باید از ولگا-دن عبور کنند چراکه سطح آب خزر 28 متر و سطح آب دریای سیاه پایینتر است. اما روسها خطی را در این مسیر راهاندازی کردند و با 7 دریچه احداث شده توانستند سطح آب این مسیر را همتراز دریای خزر کنند که این مسیر به طور انحصار در اختیار روسیه است.
دانشمند گفت: اگر بخواهیم چند فروند کشتی از مدیترانه و یونان خریداری و وارد خزر کنیم باید از روسها اجازه بگیریم تا از کانال ولگا-دن عبور کند. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که افزایش ناوگان ایرانی در دریای خزر درآمدهای روسیه را تحت تاثیر قرارمیدهد و هر چند روسها در ظاهر هیچ مخالفتی با افزایش ناوگان ایرانی ندارند اما در عمل اجازه کار به کشتیهای ایرانی را نمیدهند به طوری که صاحب بار از قبل باید حمل بار با کشتی ایرانی را اعلام کرده باشند و به تایید مقامات محلی روسیه برسد تا اجازه ورود کشتی و تخلیه بار داشته باشند و این فرایند بروکراسی بسیار پچیدهای دارد، از این رو ترجیح بر این است که از ناوگان روسی و با مدیریت روسها برای جابه جایی بار استفاده شود.
عضو هیات مدیره کانون موسسات حملونقل با اشاره به هزینه خرید ناوگان دریایی اظهار داشت: قیمت کشتیهایی که در خزر کار میکنند، حداکثر 5 میلیون دلار است و دولت ایران اگر 10 فروند کشتی خریداری کند برای آن، 50 میلیون دلار عددی نیست اما موضوع مهم این است که باید روسها اجازه دهند که این کشتیها وارد بندر آستاراخان شوند و مخالفت خود را هم با ایجاد تاخیر در ورود کشتیها و پهلودهی آنها نشان میدهد و در این زمینه بنادر حوزه خزر بسیار متفاوت از بنادر جنوبی هستند.
وی با اشاره به پتانسیلهای بندر آستارا که به دلیل مشکلات زیرساختی این بندر مغفول مانده، اظهار داشت: بندر آستارا در اختیار بخش خصوصی است اما به دلیل ضعف زیرساختی این بندر، تلاشهای بخش خصوصی نتیجه قابل توجهی ندارد. این بندر با مشکل عدم لایروبی مواجه است و دستگاه لایروبی مناسب در این بندر وجود ندارد در حالی که ساحل بندر آستارا سنگی است، لایروب لجنکش را به کار گرفتهاند و همین باعث عدم استفاده از فرصتهای این بندر شده است.
عضو هیات مدیره کانون موسسات حملونقل گفت: بندر آستارا یک فرصت بسیار خوبی برای افزایش حمل بار به اقلیم کردستان از مسیر اردبیل است و در حالی که اقلیم کردستان خواستار افزایش همکاریهای تجاری و ارسال بار شده اما امکانات و زیرساختهای حمل و نقلی نداریم.
* ایلنا
نظرات