سقوط آمار تولید خودروسازان در 7 ماه + نمودار
تولید خودرو و قطعات در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته، طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس سقوط 32.1 درصدی را تجربه کرده است، در حالی که در فروردین امسال تولید خودرو و قطعات نسبت به سال گذشته رشد 40.1 درصدی داشت.
به گزارش اکوفارس، عدم تحویل ماشین توسط خودروسازها در موعد مقرر از پرتکرارترین گلایههای این روزهای متقاضیان خودرو است.
خودروسازان به واسطه عملکردشان همواره در نوک پیکان انتقاد مردم قرار دارند و به گفته کارشناسان، مطالبات خودرویی، صندلی وزارت صنعت را متزلزل کرده است.
در دولت سیزدهم هم 10 اردیبهشت امسال مطالبات خودرویی نمایندگان مجلس، به برکناری فاطمی امین از مقام وزارت ختم شد و خردادماه عباس علیآبادی با رای اعتماد به جای فاطمی امین وزیر صمت شد.
* زنگ خطر سقوط آزاد تولید توسط خودروسازها به صدا درآمد
حسین احمدی کارشناس حوزه صنعت به فارس گفت: عملکرد خودروسازها و شاخصهایی نظیر تولید، قبل از آنکه رشد قیمتی در بازار اتفاق بیفتد، آینده بازار خودرو را پیشبینی میکند و توجهها بیشتر از اینکه معطوف به قیمت باشد، باید به شاخصهایی نظیر تولید خودرو معطوف شود.
نگاهی به آمار تولید خودروسازها بر اساس گزارش تحولات صنعت «مرکز پژوهشهای مجلس»، میتواند عملکرد کارخانههای خودروساز را تصویر کند؛ بر اساس این گزارش، تولید خودروسازها امسال با رشد 40.1 درصدی در فروردین نسبت به فرودین سال گذشته آغاز شد و این رشد تا مردادماه ادامه داشت، اما در شهریور و مهر 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش تولید خودرو توسط خودروسازها بودیم.
تولید خودرو در شهریور امسال نسبت به پارسال 14.5 درصد و در ماه مهر 1402 نسبت به مهر 1401، میزان 32.1 درصد کاهش داشت، برای مثال اگر یک شرکت خودروسازی در مهر سال گذشته 1000 دستگاه تولید کرده بود، تولید مهر سال 1402 آن به 679 خودرو تقلیل پیدا کرده است.
* دلیل عدم تحویل بهموقع خودرو توسط خودروساز
پیشتر، مدیرعامل ایرانخودرو در توضیح دلیل تاخیر در تحویل 19700 دستگاه خودرو به مردم، از بروز مشکل بین این خودروساز و مجموعهای صحبت میکند که ذیل وزارت صمت است، طبق قانون باید 1.5 درصد مبلغ خودرو به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته پرداخت تا مجوز شمارهگذاری صادر شود.
در این راستا، حسین احمدی کارشناس حوزه صنعت به فارس گفت: هر ماشین ثبتنام شده در سامانه یکپارچه یک تعهد برای خودروسازها است و به نظر میرسد، روند کاهش تولیدی که زنگ خطر آن از خرداد به صدا درآمد و در شهریورماه تحقق یافت، علت اصلی عدم تحویل خودرو به متقاضیان تلقی شود.
از سوی دیگر، احمد علی مردانی، فعال بازار خودرو به فارس گفت: تفاوت قیمت تحویل خودرو در کارخانه و بازار به ضرر کارخانه تمام شده و همین ضرر دهی عامل عدم تحویل خودرو به مردم است، بنابراین قیمت خودرو باید آزاد و به مردم تحویل داده شود.
* کاهش تولید خودرو چه تاثیر در بازار دارد؟
کاهش تولید خودرو در 2 ماه گذشته زنگ خطری برای بازار دارد، محمدصادق زرینی، کارشناس اقتصادی به خبرنگار فارس گفت: کاهش تولید در اقتصاد به معنای افزایش قیمت این کالا در آینده است و دستگاه نظارتی باید با وسواس بیشتری علت این کاهش تولید را رصد و زمینه را برای افزایش تولید مهیا کند تا بازار به هم نریزد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: شائبههایی از احتکار خودرو در بازار وجود دارد و یکی از دلایل کاهش تولید و احتکار، میتواند افزایش موجودی انبار خودروسازها و افزایش هزینه انبارداری آنها باشد، موضوعی که در صورت صحت، تایید گزاره احتکار خودرو است.
خودرو یکی از کالاهای مهم در زندگی مردم است و طی سالهای اخیر، قیمتهای بالا توان خرید را از مردم گرفته و داد مسئولان عالیرتبه را نیز درآورده است. حال باید منتظر ماند و دید آیا شرایط به بهبود بازار خودرو ختم میشود یا در همچنان به پاشنه سابق میگردد.
* فارس
نظرات