به گزارش روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، محمدمهدی علویانمهر در این رابطه اظهار داشت: معیارهای جدید رتبهبندی ملی (ISC): دانشگاهها، در ۶ حوزه آموزش (۲۵ درصد)، پژوهش (۲۰ درصد)، فناوری و نوآوری (۱۵ درصد)، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری (۱۵ درصد)، فرهنگی - اجتماعی و دانشجویی (۱۵ درصد) و مدیریت و بهرهوری (۱۰ درصد) است.
وی افزود: هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم میشود که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی میشود.
در جدول ۱ معیارهای اصلی نشان داده شده است:
علویان مهر گفت: اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی از سه طریق جمع.آوری شده است:
۱- اطلاعات پژوهشی بر مبنای پایگاههای ملی و بینالمللی که استخراج و پایش آن بر عهده مدیریت رتبهبندی و تحلیل استنادی موسسه ISC است.
۲- خوداظهاری دانشگاهها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبهبندی توسط رابطین در دانشگاهها به دست میآید.
۳- برخی اطلاعات دیگر که از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سازمانهای زیر مجموعه در اختیار گروه رتبهبندی قرار داده میشود.
وی گفت: در رتبهبندی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، مجموعا تعداد ۱۱۵ دانشگاه دولتی و ۲۱ دانشگاه غیردولتی حضور دارند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و بر اساس ماهیت، هر یک طبقهبندی شده و مورد رتبهبندی قرار گرفتهاند.
آمار حضور دانشگاهها بر اساس طبقهبندی دانشگاهها به شرح جدول ۲ است:
رتبه ۶۹ دانشگاههای جامع حاضر در رتبهبندی در جدول ۳ نشان داده شده است.
رتبه ۲۴ دانشگاه صنعتی کشور نیز در جدول ۴ نشان داده شده است.
رتبه دانشگاههای کشاورزی، هنر، زیرنظام و دانشگاههای دستگاههای اجرایی در جداول ۵ تا ۸ نشان داده شده است.
رتبه دانشگاههای کشور به صورت درهمکرد در جدول ۹ نشان داده شده است.
رتبه دانشگاههای غیردولتی در جدول ۱۰ نشان داده شده است.
نظرات