وی با بیان اینکه آموزش با روشهای قدیمی جواب نمیدهد، براستفاده از روشهای نوین و جدید تاکید کرد و گفت: شیب ۶۰ درصدی برای اخذ مدارک لازم برای خروج از کشور در فضای آرامش ایجاد شده در کشور به شیب منفی رسیده و حتی در برخی جاها معکوس شده است.
ظفرقندی با بیان اینکه هدف آموزش عمومی ارتقای سطح سواد سلامت جامعه است، ادامه داد: انجام اقدامات پیشگیرانه برای بالا بردن سواد سلامت مردم ضروری است.
وزیر بهداشت تاکید کرد: کسانی که با سلامت و جان مردم سر و کار دارند، خط قرمز وزارت بهداشت بوده و افراد باید با کسب مهارت در آزمونها که لازم و ضروری است، فعالیت کنند، علم بدون مهارت فایده ندارد.
وزیر بهداشت ادامه داد: همانطور که پزشکی علم و هنر است، آموزش علوم پزشکی هم علم و هنر بوده، یک جراح خوب لزوماً معلم خوبی نیست و باید هنر معلمی و آموزش را هم فراگیرد تا استاد خوبی در دانشگاه شود.
وی با بیان این که در عصر حاضر هم آموزش علوم پزشکی متحول شده و هم نیازهای مردم متفاوت شده است، افزود: ۵.۵ درصد مردم مبتلا به دیابت هستند که ۵۰ درصدشان از بیماری خود بی خبرند، ۳۰ درصد افراد نمی دانند فشار خون دارند و ۴۰ درصد افراد از کاهش شنوایی خود بی خبر می مانند، بنابراین مهم ترین وظیفه آموزش علوم پزشکی در حال حاضر ارتقای سطح سواد سلامت عمومی جامعه است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: باید سلامت را وارد مدارس، خانهها و تلفن های همراه مردم کنیم تا شناخت آنها از سلامت عمومی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه به عنوان مثال دو سرطان فراگیر پستان و پروستات با آموزش های اولیه قابل پیشگیری هستند، تصریح کرد: ارتقای سواد سلامت مردم حتی پیش از پیشگیری قرار می گیرد، زیرا در همین دو مثال اگر سرطان پیشرفت کند با هزینه های گزاف هم قابل درمان نخواهد بود.
ظفرقندی با بیان اینکه صرف آموزش علوم پزشکی کارآمد نیست و آموزش با برخی شاخصها نسبت دارد، در تشریح این شاخصها اظهار کرد: نسبت آموزش پزشکی با کیفیت آن بسیار مهم است و کیفیت قابل تخفیف نیست، کیفیت در آموزش علوم پزشکی که با جان و سلامت مردم سر و کار دارد خط قرمز وزارت بهداشت است.
وی با اشاره به گنجاندن مهارت در آزمون های بورد، یادآور شد: آموزش فقط درس و تخته و کلاس نیست، فارغ التحصیلی که مهارت عملی در به کارگیری علمش نداشته باشد کارآیی ندارد.
وزیر بهداشت کیفیت آموزش را شامل سه عنصر علم، مهارت و نگرش دانست وگفت: توجه به اخلاق عملی در حوزه پزشکی نیز یکی دیگر از شاخصهایی است که در آموزش علوم پزشکی باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.
ظفرقندی خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی، نسبت آموزش با مناطق محروم، نسبت آموزش با عِرق ملی و استفاده از روشهای جدید آموزشی در حوزه علوم پزشکی سایر شاخصهایی هستند که ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرند.
وزیر بهداشت از برگزیدگان جشنواره شهید مطهری با حضور رئیس جمهور قدردانی کرد.
این جشنواره با هدف شناسایی و تشویق دستاوردهای برتر آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور برگزار شد. مجموع، برگزیدگان در ۶ محور اصلی شامل، مدیریت و رهبری آموزشی، یاددهی و یادگیری، تدوین و بازنگری برنامههای آموزشی، ارزشیابی، یادگیری الکترونیکی، و طراحی و تولید محصولات آموزشی معرفی شدند. در این دوره، ۱۷ نفر به عنوان نفرات اول تا سوم، از دانشگاههایی چون گناباد، شهید بهشتی، ایران، مازندران، اراک، اهواز، تهران، گیلان، بجنورد، کاشان، مشهد و زاهدان موفق به دریافت تندیس و لوح تقدیر شدند.
نظرات